Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

A svéd csoda

2008.01.02. 15:41 :: Hobbiszakács

Húsz-harmic évvel ezelőtt ha valaki a svéd konyha különlegességei felől érdeklődött, közönyös vállrándítás volt a felelet. A svéd ételek szinte kivétel nélkül a burgonya, a hagyma és a hering mágikus triójából készültek, és csupán az összekeverés sorrendjében különböztek egymástól. A svéd élelmiszerboltok fűszerpolcain borson kívül legfeljebb babér és fahéj árválkodott. A svédek által csípősnek tartott fogások az áldozási ostyára emlékeztettek, a fokhagyma pedig tabu volt. -  ”Napi egy gerezd fokhagyma elűzi az orvost, két gerezd pedig elűz mindenkit".


Az utóbbi két évtizedben, talán az EU-ba való belépésnek köszönhetően, meglepő fordulat állt be. A svéd étel kimosakodott a mindent ellepő barna szószból, és a Fontana di Treviben pancsoló Anita Ekberg módjára ámulattal töltötte el a világot. Stockholm Európa egyik legizgalmasabb kulináris metropolisává nőtte ki magát. Öt Michelin-csillagos étterem működik a svéd fővárosban. Az északi külvárosban, Sollentunában található Edsbacka krog (krog = kocsma) a két csillagot is kiérdemelte.
A mindeddig legfeljebb a Muppets Showból  híres svéd szakácsok sikert sikerre halmoznak a nemzetközi versenyeken.  Az 1997-es Bocuse d’Or versenyen master chef címet nyert Mathias Dahlgren szerint svéd szakácsok sikere mögött a kíváncsiság, az állandó érdeklődés, valamint a tartós alárendeltségi mentalitásból való kitörés vágya áll.
Első találkozásom a svéd konyhával nem volt zökkenőmentes. A lazacon kívül mindennek más íze volt. Nem rossz, ismeretlen. Nem adtam fel, és az idő múltával egyre inkább megszoktam azt is, hogy a különböző ízek és a szezonális nyersanyagok ritmust adnak az életnek. Fokozatosan rágtam magam előre, és közelebb kerültem a szakmához, mint valaha gondoltam volna.
Erről a közelségről bloggolok.

10 komment

Címkék: stockholm michelin csillag a svéd konyha

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr80282125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rékuc · http://fika.blog.hu 2008.01.22. 13:58:55

Gratulálok a bloghoz, szívemhez közel álló témákat hozol fel. A sivár magyar gasztrokörnyezetben a svéd receptoldalakat szoktam böngészni hírekért, trendekért. Pl. a bulgurról itt még sose hallottak, couscous-ról is csak elvétve. Most fogyasztottam el egy isteni kräftsjärt-salátát pont bulgurral gazdagítva, a kollégák csak lestek hogy micsoda csodabogár vagyok :)

Attilajukkaja 2010.02.01. 19:13:08

Egyszer megadatott, hogy a stockholmi Varoshazanak ama termeben vegyek reszt egy fogadason, ahol a Nobel dijakat szoktak atadni. A meghatodottsag ahitataval, amde buzgon falatoztam, mikozben egy idosebb kolleganom lepett hozzam, mert megtudta, hogy magyar vagyok. Izraelbol erkezett es magasztalta a budapesti vendegloket. Sikerult eppen lenyelnem egy falat lazacot es megkerdeztem o miert nem kostol meg semmit? Mondta, igen szigoruan veszi az ortodox konyhat es Stockholmban nem is tudott eddig rendesen etkezni. Akarhol erdeklodott, sehol egy koser vendeglo. Bezzeg Budapesten, ott nem volt ilyen gondja. A Dob utca kornyeken nagyon finomkat evett. Bantott a dolog, ezert utanajartam. Masnap mentem a jo hirrel a kolleganohoz: Stockholmban BARMELYIK vendegloben kaphat koser etelt, ha elotte legalabb 12 oraval bejelenti az igenyet. Nincs erre kulon vendeglo (akkor nem volt!), mert itt mindenki az igenyei szerint kesziti el az etelt (vagy hozat), csak egy szavaba kerul. Minden vendeglo!
Nesze neked magyar vendeglatas! Te mikor leszel ennyire figyelmes?

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2010.02.04. 10:59:32

@Attilajukkaja: Azért az, hogy BARMELYIK, az enyhe túlzás. Megkérdeztem Alit, akinek a közelben van kebab-étterme. Azt mondta, hogy aki nála biztosra akar menni, az legalább 12 évvel előtte szól.
:-)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2010.02.04. 11:01:40

@Rékuc: Nem figyeltem oda, vagy hanyagság az oka, tény az, hogy csak most reagálok erre a kommentre: Köszi :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.02.04. 21:36:02

@Attilajukkaja: Ha valóban komolyan veszi, akkor bizony nem elégpár órával előbb szólni...
Már az alapanyagok tárolásával is gondok lehetnek - több hűtőszekrény szükségeltetik - de ez a jobb vendéglőkben biztosan magától értetődik. Márminthogy a tejes nem keveredik a húsossal. De ez áll az edényekre is. És természetesen hiába készül "megfelelő" húsféléből, ha az előbb másfélével lakott egy szekrényben, vagy már mást is sütöttek a serpenyőben...
Kétségtelenül jobban járt a hölgy a Dob utca vidékén, meg a Klauzál téren :-)))

Attilajukkaja 2010.02.08. 16:00:26

@Hobbiszakács:

Azt hittem, mar nem is allsz velem szoba a negatv hozzaszollasaim miat :o)
Orulok, hogy nem haragszol ram (?).
Amikor Sarah nevu kolleganommel mindezt megeltuk, meg nem Ali vagy Mohhamed szerepelt a sved magannevek listaja elen. Stockholm es Svedorszag is mas volt egy kicsit. Egesz Europa mas volt.
Nem erdekes. A lenyeg, hogy sok idot toltottem (toltok) kulhonban es neha a legvaratlanabb pillanatokban ernek a leghihetetlenebb elismeresek/velemenyek a magyarsagommal kapcsolatban. Neha rosszak, de leginkabb jok :o)
Tudtam buszke lenni arra, hogy magyar vagyok annak ellenere, hogy en vagyok az egyik legadazabb "antinacionalista - populista" (?) ebben az orszagban. Aki ezt erti, az jutalomban reszesul...

Attilajukkaja 2010.02.08. 16:17:34

@Mormogi Papa:
Sejtem mire gondolsz. De itt nem arrol volt szo, hogy aznap kezdjek el lerakni Stockholmban a kosher konyha alapjait.
Nagyon roviden: a nyolcvanas evek elejen volt egy hivatalos vendegem Izraelbol. Sok idombe es barati megbeszelesekbe kerult, hogy a vendegemnek elintezzem a Dob utcaban egy etkezdebe valo bebocsajtasat. Naponta odavittem ebedelni, de csak o lephetett be az epuletbe, mert a magamfajta gojoknak ez tilos volt. Nagyon megalazonak tartottam az eljarast, de a vendegem irant erzett tiszteletem megfekezett attol, hogy hoborogjek. Ok ott ugy keszitettek el az eteleket, ahogyan AZT KELL. En errol addig nem is nagyon tudtam. Azota errol is sokat tanultam :o)
Szerintem Stockholmban is igy lehetnek vele. Talan 12 ora sem kell ahhoz, hogy egy kifogastalanul koser vacsorat szolgaljanak fel egy atlagos etteremben. Csak hozzaallas (es egy koser etteremmel valo egyeztetes) kerdese,...mint minden, ami vendeglatas. Nem gondolod?

Attilajukkaja 2010.02.08. 16:31:20

A blog bejegyzes cime a "Sved csoda".
En errol nem sokat tudhatok, de Hobbiszakacs es Rekuc oldalaibol sokat tanultam Svedorszagrol. Egyszer meg en is jartam ott :o)
Szamomra a sved emberekbol arado tolerancia es nyugalom volt az, amit szivesen hoztam volna haza. Es a termeszetesseguket!
Ezekben az evekben derul ki, hogy eletkepes-e az o modeljuk. En szoritok nekik!!!

Attilajukkaja 2010.02.08. 16:36:57

@Hobbiszakács:

"Megkérdeztem Alit, akinek a közelben van kebab-étterme. Azt mondta, hogy aki nála biztosra akar menni, az legalább 12 évvel előtte szól."

Ezen rongyosra rohogtem magam :o))))))
Meg most is potyognak a konnyeim.........
süti beállítások módosítása