Hobbiszakács

Címkék

A legyezők ura

2008.06.23. 07:58 :: Hobbiszakács

Norvégia a vadon élő lazac hazája, ahol több mint ötszáz tiszta vizű és erős sodrású folyóvízben van esély keményen harcoló, óriási ezüstlazac fogására. A "horgásztermést" összesítő listán a Trondheim-fjordba torkolló Gaula folyó évi 15-30 tonnával a második helyen áll. Csupán a nála tízszer hosszabb, és ezer kilométerrel északabbra fekvő Tana folyó előzi meg.

A Gaula menti horgászat központja, a Trondheimtól 45 kilométerre délre fekvő Stören városka. A Störenen átvezető, négy kilométeres partszakaszra a störeni Vadász és Horgászegyesület (SJFF) bocsát ki napi 250, illetve heti 1500 norvég koronába kerülő engedélyt. Gaulára a világ minden részéről jönnek legyező rajongók azért, hogy az NFC csábító ígéretes körleteiben próbáljanak szerencsét. A Gaula legjobb legyezővizeit ugyanis a Norvég Legyezőhorgász Klub, angolul Norvegian Flyfishers Club (NFC) kezeli. Messze földön híres a “lazacot megtartó” Bridge Pool körlet, mely minden vízállás mellett eredményes horgászatot nyújt.
´

A Langoy Pool, a New Pool és a Home Pool változatos horgászatot kínáló körletek, a Long Pool, a Tilsith Run, a Junction Pool és az elsőrangú Upper Pool nem utolsó sorban a környezet szépségével büszkélkedhet. A kompetens horgászvezetőket alkalmazó klubot a legendás hírű Manfred Raguse alapította, azzal a céllal, hogy a lazacozni vágyó legyezőhorgászoknak exkluzív horgászterületet és szolgáltatást biztosítson. A „lazacjogi aktivista” Manfred 1978-tól kezdve a "Der Fliegenfischer" és az Atlantic Salmon Journal" szaklapokban cikkezik a lazac és a tengeri pisztráng érdekében.

Augusztus 30-án, késő este érkeztünk Störenbe. A nyugat-norvég Fördéből jöttünk, ahol a Műlegyező Európa bajnokságon szereplő magyar csapatot kísértük figyelemmel - és fényképezőgéppel. Kényelmes házikót, hyttét béreltünk a központhoz közeli Vårvolden kempingben. Kipakoltuk a Toyotából a cuccokat és csapra vertük az utolsó dobozos borunkat.

Másnap korán reggel csörgött a mobiltelefonom. Manfred volt. Sajnos egy csoportot kell kísérnie, ezért csak délután ér rá velünk foglalkozni. Legalább nyugodtan reggeliztünk. Az állomás öt percre volt, a modern üzletközpontban levő szupermarket választéka vetekedett akármelyik norvég vagy svéd nagyvárosban működő hasonmásával. A toronymagas norvég árak miatt hosszas latolgatás után hideg sültcsirkéből, mustárból és friss kenyérből állítottuk össze az aznapi menüt.

Reggeli után felfedezőútra indultunk a Gaula mentén. A gaula szó norvégül szintjét gyorsan változtató vizet jelent, a tekintélyes kiterjedésű árterület is erről árulkodik. Sem a vízben, sem pedig a folyópart fehérre száradt kövein nem láttunk horgászt. - Ez lenne az „álomfolyó”? - kérdezte a fiam.

Átballagtunk a vasúti hídon. A túlsó parton húzódó nyírfasor mögötti "Stören kemping" jóval nagyobb volt a miénknél. A bejáratára függesztett táblán szereplő adatok szerint az utolsó óriáslazacot több mint másfél hónappal azelőtt horgászták ki a Gaulából.

- A 2000-2003 évek rekordévek voltak, azóta megint lefelé mutat a tendencia. Hol fent, hol lent – mondta mintegy szabadkozva a kempinges. – És ez nemcsak a Gaulára érvényes. Az idén még az egyéves lazac, a grilse is ritka volt a délnorvég folyókon.

A kemping mögötti kavicsos partszakaszon idős horgász dobálta a legyet. Jöttünkre feladta. – Pedig ha fognék egyet, akkor letaposnánk egymást - intett a lakókocsik előtt békésen (rezignáltan) üldögélő horgászok és feleségeik felé.

Délután teljes harci díszbe öltöztünk. Manfred az NFC szállodájának az ajtajában fogadott. Kezet ráztunk azzal a horgásszal, aki a vadon élő lazac megmentése érdekében Norvégia bojkottálására szólította fel a világ sporthorgászait, és rávette a norvégeket a veszélyesen csappanó kincsük megőrzésére. Ránézésre egykorú velem. Nem vesztegettük az időt, majd beszélgetünk horgászás közben. Manfred zsebéből papírlapot vett elő, és kinézett egy szabad körletet az aznapi rotációs sémáról. - Nagy esélyünk nincs, mivel a „rohanó lazac” már rég elment, csupán néhány helyen maradt egy-egy “elfekvő lazac” mondta. Ennek ellenére tegnap két lazacot fogott. A mobiltelefonja képernyőjén hatalmasnak tűnt az egyik, 98 centiméteres ezüstlazac.

Követtük az előttünk robogó kékesszürke Mercedest, tetején a motorházra erősített horgászbotokkal.

Eleinte az országúton haladtunk, majd egy hepehupás mezei útra tértünk. Lombos tisztáson álltunk meg. A partra vezető ösvény mellett táblán a „New Pool” felírat állt. Az autó orrára szerelt botok közül az egyiket Zsolti kapta, a másikkal Manfred beállt a meder közepébe. Két kézre fogta a botot, és egy elegáns mozdulattal a túlsó part felé dobta a barnás-vöröses legyet. Hagyta lefutni, és amikor a légy már vontatódott, akkor csak emelgette a bot hegyét. Ezt percenként megismételte.

Fényképezőgéppel a kezemben botorkáltam kettőjük között a fehérre száradt köveken. Manfred félóra után kijött a vízből, és tovább hajtottunk a Tilsith Poolhoz, ahol az előző nap azt a két lazacot fogta. A magas part tövében “kéz alatti” dobással horgászott, ami lehetővé tette azt, hogy letelepedjek a közelében, és beszélgethessünk. Elmondta, hogy civilben közgazdász, és a három hónapot tartó lazacszezon után az egyik neves horgászfelszerelést forgalmazó cég képviseletében járja a világot.

- Hogyan vált a horgászat a főfoglalkozásává?

- Fokozatos folyamat volt. Fiatal diákként nyaranta a közép-svédországi Em folyóra jártunk tengeri pisztrángra horgászni. Egy éjszaka orvhalászokat leptünk meg, és a hirtelen felháborodásból eredő bántalmazás után az egyiket sikerült megkötözni, és a tulajdonos, Gustav Ulfsparre gróf elé vezetni. A meglepetéstől szólni sem tudó grófot meghatotta a fiatalos lelkesedés. Életre szóló barátság lett belőle, és utána sokáig kettesben jártuk a világ legjobb horgászvizeit.
A gróf már nincs életben, de Manfred azóta soha nem mulasztja el a márciusban a svédországi Em folyón rendezett tengeri pisztráng szezonavatót. Gaulán harminc évvel ezelőtt próbált először szerencsét, hogy hét éven keresztül, minden szezon elején a Stören kemping recepciója előtt aludjon.

- Azért, hogy elsőnek vásárolhassam meg a kibocsátott két (!) engedély egyikét. Nem annyira a fehér éjszakák, mint a szemétkosárba dobott fagylaltos papírokon dőzsölő darazsak nem hagytak aludni. A nyolcadik évben aztán bevezették a sorshúzást. Lottón még soha nem nyertem, ezért más módot kellett találnom. Felkerestem az egyik partszakasz birtokosát, és megvásároltam tőle a horgászás jogát. A következő évben egy újabb szakaszt vásároltam. Aztán hasonló gondolkodású horgászokkal együtt megalapítottuk az NFC-t. Szép, nagy területet szereztünk meg, amit bérbe adunk igényes horgászoknak.

- Mi a különbség a störeni Vadász és Horgász Szövetség és az NFC vizei között?

- A horgászat minősége lényegesen jobb akkor, ha a horgász áldoz arra, hogy a „saját vizén”, senkitől sem zavar(tat)va horgásszon. Az NFC vendégei napi rotációval horgásszák a legigényesebb követelményeknek megfelelő körleteket. Az exkluzív horgászat csábító vonzóerejét példázza az, hogy finn kormányküldöttség látogatott meg, és kikérte a tanácsom a magánvizeken való horgászat bevezetésében. Beszámoltunk nekik a “Gaula egyezményről” is, melyet a Gaula menti földbirtokosok szövetségével közösen kötöttünk a fjordban „szüretelő” halászokkal. Öt éven keresztül évente négymillió koronát fizetünk a folyó torkolatánál kihúzott hálóikkal „dolgozó” halászoknak azért, hogy azok lemondjanak a fogásuk 80 százalékáról.

A vadon élő lazacállomány fenntartása legnagyobb eredménynek Manfred a vontatóhálók használatának a betiltását tartja. Harminc évvel ezelőtt rablógazdálkodás folyt a Gaulán, a folyókban felfelé igyekvő lazacokra lovakkal húzott hálókkal vadásztak. A „halál fala” gúnynévvel illetett sűrűszemű vontató(tt)hálóval (angolul drift net ) válogatás nélkül kifogtak mindent. Manfred cikkekben agitált, és Norvégia bojkottálásra szólított fel. A jobb belátásra bírt norvégok fokozatosan korlátozták, míg 1989-ben végleg betiltották a vontató(tt)hálóval való halászatot.
Vagy nem volt lazac a vízben, vagy csak nem volt harapós kedvében. Manfred összepakolta a felszerelését, és elbaktatott elbúcsúzni a valamivel feljebb horgászó fiamhoz.

Elválás előtt megegyeztünk abban, hogy jövőre az Em partján találkozunk. És, hogy ne maradjak lazacfotó nélkül, elküldi e-mailen egy régebbi képét.

- Pedig annyira szerettem volna egy lazacot fogni nektek – mondta búcsúzóul.

Azt mondják, hogy az első lazac partra vonása mérföldkő a horgász életében. Olyan élmény, melynek soha nem fakul az emléke. Van horgász, akinek ez a lélegzetelállító esemény korán, másoknak csak hosszas várakozás után következik be.

Számunkra ez az élmény még hátra van.

Jegyzetek:

A lazachorgászat szezonja a Gaulán egybeesik a legszebb időjárással. A tíz-tizenöt kilós „óriáslazacok” a június elsejétől augusztus 31-éig tartó horgászszezon elején jönnek fel a Gaulára. Júliusban és augusztusban a két-háromkilós (egyéves) grilsék gyakoriak, és a pompás húszkilós lazac sem ritka. Június elején süllyedő zsinórral ajánlatos horgászni, a nyár közepétől pedig a közepes és az úszó zsinór valamint az apróbb légy a norma.
Négy személynek az NFC „rezsijében” egy hét lazacozás fejenként 1350 euróba kerül. Az elszállásolás a folyó menti házak egyikében történik, felszerelés bérelhető vagy megvásárolható. (A motorházra erősíthető bottartók is.)

8 komment

Címkék: lazachorgász a legyezők ura

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maybach 2008.06.24. 08:46:58

Jó kis írás.
Pazar környezet, nemes célok, jó szórakozás.
Kár, hogy anya nem szereti a halat.

"saját levében" · http://sajatleveben.blogspot.com 2008.06.24. 09:36:07

Álláshirdetést nem láttál ott a kempingben?...
Nagyon igényes poszt ez, szép fotókkal gratulálok. Majd kifejthetnéd, hogy mi a svédek kedvenc lazac-receptje!

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.06.24. 18:29:59

SL: köszönöm :-) Álláshírdetést nem láttam, de érdemes lenne írni a web-címükre. Standard lazac receptek a lazac címszó alatt vannak. Idővel több is lesz :-)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.06.25. 10:32:03

Nekem is nagyon tetszett az egész poszt. Nem kerülhetem ki a régóta fogalmazódó kérdést: igaziból újságíró is vagy? A szívemnek manapság olyan régóta hiányzó igényesség tükröződik minden posztodból.
A táj pedig gyönyörűséges. Én imádom a halat enni, kifogni nem lenne szívem, de hónapokig tudnék ülni egy pecás mellett egy ilyen vidéken...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.06.25. 13:51:34

Nadine: Köszönöm :-)
A táj szép, az időjárás fügvénye. Szerencsére sütött a nap, mert esőben nem lehet sokáig szesz nélkül gyönyörködni benne. A halakat a svéd lefényképezi, és utána visszadobja. A norvég agyonüti, megpucolja, megsüti és megeszi.

A válasz pedig a kérdésben van: Az "is".
:-)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.06.25. 14:16:01

Végre. Az utóbbi nem mondom meg hány évben, Te vagy az első, aki meg is érdemli a nevét.

Benikuty 2008.06.25. 16:26:20

Vagyis ha jól értem, a svédek sport,- a norvégek húshorgászok:)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.06.25. 19:15:22

Igen. A norvég számára a sebes pisztráng nem egy kihalással fenyegetett, ritkaszép teremtés, hanem ÉTEL. Ha elgondolja az ember, hogy Norvégiában megközelítőleg 300 000 tó, folyó, öböl van, melyben pisztráng él, akkor megérti... Miközben Svédország számtalan patakjában, és 60 000 tavában jóformán alig van hal, és az iparosítás miatt tönkretett folyókban csak legújabban tért vissza alazac.