Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Húsból könnyű... (Retro poszt 2012-ből)

2024.02.03. 07:47 :: Hobbiszakács

A stockholmi Metro újságban megjelent újságcikk szerint az átlagsvéd, nevezzük őt Svenssonnak, 2010-ben 85 kiló húsárút vásárolt, amit feltehetőleg meg is evett. Majdnem negyed kiló naponta. Ez rengeteg, főleg ha elgondoljuk azt, hogy az évente elejtett 100 000 jávorszarvas és a lappföldiek rénszarvashúson alapuló kosztja (valószínű, hogy) nem szerepel a statisztikában.

Svenssonnak 1990-ben még csak 51 kiló húsra telt, azóta a szárnyasból háromszor, marhahúsból pedig kétszer annyit evett. Dicséretére legyen mondva az, hogy édességből 48, tejtermékekből pedig 18 százalékkal kevesebbet fogyasztott mint 1990-ben.

A Földművelésügy hivatal által közétett statisztikai adatok sokként érték vegetáriánusokat, a környezet- és klímavédőket, de még a Húsmentes hétfő mozgalom híveit is. Az ilyenkor előkerülő elemzők szerint a húsfogyasztás rohamos növekedésének egyik oka az új, húsfogyasztáson alapuló diéták (Atkins, LHCF) növekvő népszerűsége. Nyomós okot sejtenek a bevándorlók által fogyasztott bárányhús növekvő népszerűségében is.

A képeskönyvnek beillő szakácskönyvek borítójáról ránk mosolygó, válogatott húsdarabok keltette esztétikus hatás „reklámereje”sem lebecsülendő.

Ami igaz, az igaz, a hús lényegesen jobban néz ki fényképen, mint a hajdinasült zöldséges kölesen. A Los Angelesben élő Victoria Reynolds-ot is a nyers húsfélék szépsége ihlette hústémájú festményekre, melyeket barokk és rokokó stílusú keretekben állít ki.

 

Ha nem gondolsz a húsra, akkor virágokat, tájképet fedezel fel a textúrákban.
 

Vágd le a füleket, és tedd be a fej és a lábak mellé főni a sós vízbe”.

Nem, nem Hannibar Lecter naplójából, hanem Jennifer McLagan szakácskönyvéből, a „Ritka húsdarabokból” idézek.

McLagan az állat kevésbé értékes részeiből, a belsőségekből készíthető ételspecialitásokról írt szakácskönyvet. Hiánypótló mű, hiszen a csirkemellre - a fehérhúsára, ahogy annak idején hívtuk- számtalan recept kering. Pedig Édesanyám szerint a nyakán van a legtöbb hús: akármennyit csipegeted, mindig marad rajta. Ma már kétlem, hogy ezért jutott neki mindig csak a nyaka. – „Húsból könnyű ebédet főzni” - mondogatta a véget nem érő, ínséges időkben.

A belsőségek elkészítése időt és tudást kíván. Az emberi találékonyság az ínséges idők alatt olyan receptek kidolgozásához vezetett, amelyek a legkevésbé ígéretes nyersanyagokból is kihozták a legjobbat. Vajon hányan tudják azt, hogy a marhanyelv hátsó része márványos textúrájú, tele zsírral? És azt, hogy vastag szeletekben grillezve a Wagu beefhez hasonlóan lágy és krémes állagú?


A disznófő sajt - Amerikában head cheese , Nagy-Britanniában pedig brawn a neve - mellett szerepel a könyvben az ökörfarok leves is, csak a vesevelő pecsenyét hiányolom. Csekély vigasz a perui szív kebab, az anticuchos receptje. Az ecet, fokhagyma, római kömény, olíva olaj és tengeri só összetételű, pikáns-savanykás pác kihozza a legjobbat ebből az elhanyagolt húsfajtából.

A húsfogyasztás mértéke szerintem leginkább a hús árától függ, mely az utóbbi két évtizedben nem emelkedett a többi élelmiszerre jellemző tempóban, ezáltal elérhetővé vált a szélesebb tömegek számára is.

"Mondja marha, miért oly bús? Olcsóbb a hal, mint a hús” – szól az ősrégi reklám. Azóta a nemes halak kihalászásával párhuzamosan csillagokba emelkedett a lazac, a süllő és a tőkehal ára. És ha így haladunk tovább, akkor ennek hamarosan a fordítottja lesz igaz.

 

50 komment

Címkék: húst hússal victoria reynolds jennifer mclagan lotta lundgren

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr334064777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.02.04. 19:19:56

Talán ennyi húst nem tudnék megenni. Az biztos, hogy az árától is függ a fogyasztás mennyisége.
Szép képek.
Halat sajnos mi sem ettünk eleget, most ezt is kicsit jobban beillesztjük a menünkbe.
A belsőségeket eddig is szerettük. Néha elgondolkodom, hogy egészségesek-e a belsőségek, de győz a vágy és az ösztön :)
Bár agyvelőt és vesét igen régen ettem.

Szeretnék húsevő maradni - nem túlzásba víve talán van esélyem rá...

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.04. 20:19:38

Eszembe jutott, hogy milyen kár, hogy nincs időm mostanában szerkeszteni a "gastroeroticát" ... :((
Igaz volt benne olyasmi is, hogy a tisztes háziasszonyok, akik szívesen olvastak a "nemmesteren", a gastroerotica megakadt a torkukon ... úgyhogy ettől csalódott lettem.

Pedig! Még ugyanennyi anyagom van leadatlanul, már begyűjtve.

Bocsánat, hogy elkalandoztam, de hiányolom ehhez a poszthoz ezt a sorozatot:

gastroerotica.blogspot.com/2011/02/cafatokban_22.html

:)

Húsimádó vagyok, egészen biztosan a bennem rejlő vadászösztön is teszi! :)

Isteni poszt, minden részlete "beindít"! Nem nagyon tudok olyan húsféléről, melyet megfelelő elkészítés után ne kebeleznék be szívesen.
Szent igaz! Fogyózni is "húst-hússal" szoktam. :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.05. 08:36:01

@nemvagyokmesterszakacs: Nem (volt) rossz ötlet, és főleg nem rossz téma a "gasztro" és az "ero" kombinálása. Sőt! Én is gondolkoztam rajta, mielőtt elvetettem az ötletet. Nem a "tisztes háziasszonyok" várható, rosszul palástolt látszatsápítozása volt az, ami ellene szól, hanem az a kommentelő kategória, melyet/akiket a címszó indítana látogatásra/hozzászólásra. Ez utóbbiak előbb utóbb hiányolnák az eredetiséget (fénykép, recept), és az efelett érzett csalódásukat nem rejtenék véka alá.

Lehet, hogy tévedek, de a begyűjtött anyag sokkal jobban mutatna a "nemmesteren" mint a gasztroerotikán. Színt, pezsgést - jó, jó bizsergést - hozna a lukulluszi lakomák közti szünetbe.

Ami pedig az olvasóidnak a gasztroerotika "torkon akadása" fölött érzett csalódásodat illeti, számíthattál rá. A konyhai és a hálószobai tevékenység iránt mutatott érdeklődés összege állandó, az egyensúly vagy az egyik, vagy a másik irányban tolódik el.
:-)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.05. 09:03:38

@fiam: Az egészséges életmódhoz pénz, idő és lelki egyensúly szükséges, esetenként más sorrendben. Ritkán fordul elő az, amikor mindhárom feltétel teljesül.

Szerintem a gyökeres étrendváltoztatás legalább annyira káros, mint az "egészségtelen" életmód folytatása.

Végül is mindegy: akárhogy próbálkozunk, egyik diéta sem hozza vissza a tizenéves korunk egészségi állapotát.
:-)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.02.05. 10:54:29

@nemvagyokmesterszakacs: @Hobbiszakács:
Ha jól emlékszem, közösen találtuk ki a gasztroerotikát - erről a sűrű levélváltásokat őrzöm, kedves emlékek, tanúi, hogy milyen izgatottak voltunk -, csak nevamesz valósította meg, kicsit másképp, mint ahogy előszörre megálmodtuk. Az biztos, hogy többfelé el lehet menni a témával, nehéz megtalálni és megtartani a könnyed erotika és az ízléstelen, öncélú "poén" közti különbséget. Már, ha az elegancia a célunk.
Szerintem nem kéne a nemmesterre bevinni azokat a képeket, legalábbis nem mindegyiket. Ma példul a töltött kifli receptjét fogom megkeresni és nem érek rá pucér, lisztes popókat nézegetni :) Valahogy egészen más hangulat kell egyikhez és másikhoz is. Nekem mindenképp, holott nálunk is szétválaszthatatlan a szerelem, a szenvedély és az étel. Hisz a csókok íze számban hol méz, hol áfonya - Radnóti is megmondta :)

Egyelőre tök jó az étrendváltozás. Mindig is hasonlóan szerettem volna táplálkozni, csak eddig nem volt módom erre. Úgy érzem, jó élettani hatásai is vannak - persze a túlzásoktól óvakodom és nem áltatom magam, annyit korrigálok, amennyit be tudok tartani :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.05. 11:19:00

@fiam: "Ma példul a töltött kifli receptjét fogom megkeresni..." Na bumm, legfeljebb a töltött galambét találod helyette.

:-))

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.02.05. 17:11:58

@Hobbiszakács: Belátom, hogy a töltött kifli sem mentes az erotikától... :)))
Ha nem lennék olyan szemérmes, mint amilyen vagyok, írnék egy "Érzéki étel, érzéki élet - elcsöppenő méz" című könyvet. Persze fotó nem lenne benne egy sem. Szavak és fantázia. Ennyi. Na, majd a fióknak :)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.05. 17:35:48

@Hobbiszakács: @fiam: :))

Szóval, a hétvégi "hazai receptverseny" fáradalmai után itt vagyok ... már olvastam Hobbiszakács hozzászólását, és hasonlóakat szerettem volna rá reagálni, mint fiam. :)

Úgy emlékszem, hogy, amikor a nagy éjszakai kommentelések voltak nálam Jukkával és Beával, néha érintettünk "forró" témákat. Fantasztikus időszak volt, még olvasmánynak is beillőek azok a párbeszédek! Annyira jól érzetük magunkat együtt - nők egymást közt. Vagyis a világhálón ... :)
Innen jött az ötlet, hogy kellene egy másik poszt vagy blog, ahol úgy diskurálhatnánk, hogy a töltött kifli receptje után kutató háziasszonyok, a kommentektől ne "hidaljanak le". De ez akkor ennyiben maradt.

Később, egy hirtelen jött elhatározástól vezérleve találtam ki a nevet és a blog arculatát és elindítottam. Akkoriban Bea azt hiszem az Örömevőt indította el, szóval mindketten belefogtunk valami újba. De sajnos akkor már lecsengtek a nagy éjszakai kommentelések ...
A gastroeroticán inkább a fiúk voltak aktívak, Mormogi Papa, Spájzcetli, Stegal és egyszer-egyszer Skandi, no, és a szűk torkú háziasszonyok! :))))

Én sem tartanám helyénvalónak, hogy két pizza recept között egy ilyen poszt megjelenjen:
gastroerotica.blogspot.com/2011/02/vereben-van.html
A kommentek önmagukért beszélnek ... :)

Azért néha bedobtam a "nemmesteren" is ilyeneket:
nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com/2011/01/amikor-csak-egy-kis-finomsagra-vagyom.html
De csak olyankor, amikor a kisördög kibújt belőlem ... :))

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.02.05. 21:07:20

@nemvagyokmesterszakacs: A gastroerotica ötlete itt született, HSZ-nél. Nézd meg a kommenteket, bár kicsit időigényes újrakeresni, bánom, hogy külön nem mentettem ki a linkeket, de azért megtalálhatók.
Akkor épp a fiúk is rendesen benne voltak az esti beszélgetésekben, ugrattuk egymást és kellemesen évődtünk.
Valóban tök jó volt, egyszer majd megint lesz egy kicsivel több időnk, de hál' Istennek, most épp nincs. Ezzel csak azt szeretném mondani, hogy kevesebb megbízásom ne legyen (esetleg több fizetős jó lenne...)!
Hiányoznak is a meghitt társalgások, az egymást segítő-buzdító sorok.
Szegényebb lennék azon élmények nélkül - a rötyögésekkel, pityergésekkel és a barátság meghitt érzésével.
De jó volt, de jó volt! :)

spájzcetli 2012.02.05. 21:59:12

@Hobbiszakács: „A konyhai és a hálószobai tevékenység iránt mutatott érdeklődés összege állandó, az egyensúly vagy az egyik, vagy a másik irányban tolódik el.”
…és amennyiben a hálószobai „tevékenységeket” –térben és időben- integráljuk a konyhaiakkal?... ebben az esetben nem billenhet ki a kellemes otthonlét kétserpenyős mérlege egyik irányban sem, - vagyis létrejön a tökéletes egyensúly!... :))
@nemvagyokmesterszakacs: @fiam:

Na, erről a nyálcsorgató, mindenféle vágyakat felajzó túrósbatyukról sem gondoltam, hogy a karthauzi rend szentéletű apácája készítette, buzgó imádságok közepette…:))
nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com/2011/11/turos-batyu-egy-kicsit-maskepp.html
(ottani kommentemben –visszafogottan!- utaltam is rá) :))

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.05. 22:17:03

@fiam: Megtaláltam! :)

2010. szeptember hajnali 2:17-kor írtam:

"A blog.hu-s blogot még úgy formálom, ahogyan szeretném. Szexis ételek, ételek, egy kis szexel...az a baj, hogy túl sokan lennénk ott:-))))"

A "magyaros crostinik ..." posztomnál ... :))

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.05. 22:27:43

... most olvasom, hogy Spájzcetli ezt írta rá:

"óóóóóóóhhh!, kedves Bea: ...e éjfélközeli órán ébredt benned a vágy (mese hallgatás a palóclevesről)?...
Az intim gasztro-tárgyú diskurzusunkat talán odázzuk el e későéji terminusról napkorong szentelte órákra...
Addig is -gasztroblogok, szakácskönyvek társaságában- kellemes gaszturbálást!... :D"

Érdemes végigolvasni a kommenteket,annyira jó fejek voltunk! :))

nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com/2010/09/szendvicsvarazs-magyaros-crostinik.html

Szóval a gastroeroticán külön posztot írtam az erotikus szendvicseimről, ugyanis a google állandóan ennek a posztnak a képeit adta ki az "erotikus" kulcsszóra.

Már tudom, hogy nem a kép, hanem a szöveg miatt! :D
Elég vad dolgokról diskuráltunk, de annyira felszabadultak voltunk és annyira jókedvűek.

Most, hogy beleolvastam, szinte megkönnyezem ... tényleg ...

spájzcetli 2012.02.05. 22:41:25

@nemvagyokmesterszakacs: "annyira jó fejek voltunk!"
...én azért nem beszélnék múltidőről, csak mostanában kevesebbet "futunk" össze - bajaink, nyavalyáink, munkánk, egyéb elfoglaltságaink miatt... Olykor a gyérebb találkozások tartalmasabbak, "izgalmasabbak" lehetnek... "Ritkán találkozni, - gyakran együtt lenni!"...

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.02.06. 00:07:01

@nemvagyokmesterszakacs: Egy részét... :)
Pontosan - eredeti elképzelésünk szerint nem "idegen" képeken, hanem a szövegen lett volna a hangsúly: egy fantáziaindító receptfotód (nem találok rá jobb szót) ihlette írásokon (nem kommenteken). Akkoriban nagyon szárnyalt mindenki :) Sajnálom, hogy ebből nem lett semmi. Nekem a gastroerotica így nem túl nagy szám, rengeteg ilyen képet lehet találni a hálón, csak kattintgatás és beillesztés kérdése. Viszont, ha a fiúk és mi, lányok írtunk volna egy-egy szösszenetet egy-egy képedhez...! Na, az csúcs lett volna (így is, úgy is)!!! Mert a képeid némelyike (jó sok) hihetetlenül inspiráló. Ráadásul mindegyikünknek megvan a maga stílusa, tapasztalata (vagy tapasztalatlansága), irtó jó dolgok sülhettek volna ki belőle. De ami késik, nem múlik. Hamu alatt szunnyad a parázs, csak fel kéne éleszteni.

@spájzcetli:
Szerintem sem múlt idő :)

piszt-ráng 2012.02.06. 03:44:22

"Mondja marha, miért oly bús? Olcsóbb a hal, mint a hús” -ezt a reklámot még nem hallottam.Ezt a mi marháink úgy mondják/az én értelmezésem szerint/ Mondja marha miért oly bús?Mert olcsóbb lett a marhahús.Azért búslakodik szegény,hogy ezért többet visznek vágóhídra.A hal olcsóságának a magyar marha örül-sajnos kevés halat fogyasztunk.Lassan mindenből kevesebbet ha így folytatódik a jólét. Arnold ,szenzációs a blogod örömmel követem

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.06. 08:29:52

@fiam: Szerintem nem ötlet volt ez, hanem egy diskurzus. Elég sokszínűek voltak a beszélgetéseink! :)
Gyakorta felmerült az erotika a beszélgetéseinkben, de a mai napig kapok olyan kommenteket, mint a legutóbbi: "ez már erősen kimeríti a férfi ember izgatása fejezetet", pár hete írta egy új, rendszeres olvasóm. :) Úgyhogy valószínűleg az ételeim és a leírásaim is ösztönzően hatnak.:)

A gastroeroticát sajátomnak érzem, hiszen, ahogyan mondod, később én egy sajátos és saját ötletet valósítottam meg, ahogyan Te akkoriban az Örömevőt.
Ha Te írnál egy ilyen blogot, biztosan Te is saját magadat vinnéd bele. (Ahogyan írod is ...)
Ha beleolvasol a blogba, számtalan érdekes írás van benne. Igaz nem én idétlenkedtem össze a többségét, hanem Balla Zsófia, Baudealire, Szív Ernő ... ezt az írást pedig különösen ajánlom A.J. Christian-tól: gastroerotica.blogspot.com/2011/02/ki-eteti-masikat.html
Emlékszem erre még Skandinak is kikerekedett a szeme! :))
Vagy egy másik érdekes írás itt:
gastroerotica.blogspot.com/2011/02/amerikai-alom.html

Szóval, ez egy másik műfaj, mint ahogyan Stegal vagy Skandi is, képekhez köt gondolatokat. (Nem hasonlítom magamat! ...:)
Legyen az egy főcím, egy saját vagy egy hozott gondolatsor. Akiket érdekel pedig továbbgondolják.
Példának okáért én olvasóként is jobban kedvelem, és összetettebbnek tartom - már blog szinten, hiszen ide a hétköznapi érdeklődésünk visz, nem a napi fő szellemi táplálék megszerzése - az ilyen megoldásokat, mint amikor egy-egy, az író által közvetített gondolatsort olvashatok végig valahol.
Annak ellenére, hogy mindössze 4 hónapig szerkesztettem csak, már majdnem kilencezer oldalletöltés volt ... :) Úgyhogy van, akinek ez jön be.

Száz szónak is egy a vége, én ezt hoztam ki a Nem vagyok mesterszakácsból és a gastroeroticából. Ez vagyok én. Mindkettő a "bloggyermekem", más anya más gyermeket szült volna és nevel ... :)

peppermint 2012.02.06. 19:23:52

@fiam: Írjátok meg fiúk! Komolyan! Én biztosan megveszem.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.02.06. 19:41:54

@nemvagyokmesterszakacs: Látom, nem teljesen tudtam jól és érthetően kifejezni magam.
Megpróbálom még egyszer:
Sokkal többre értékelem a saját gondolatot, mint egy sima, az interneten ezerszám fellelhető képet+nagy írók nagy műveiből idézetet. Mindennek helye van, természetesen.
Amit szerettem volna, az a Te képeid a Te ételeidről és a mi gondolataink.
Izgalmas Arany, Jókai (pláne magánélete!), Orson Welles, Arthur Miller és Marylin is. DE őket bármikor olvashatom, nézhetem.
Én Stegal, HSZ, Chanti (!!!), Attialajukkaja és a többi kedves virtuális barátom érzéseire vagyok kíváncsi. Mindegyikünk stílusa jó, élvezetes, nagy kaland lett volna egy olyan blog. És persze totál egyedi, nem tucatáru.
Persze, hogy van látogatottsága az oldalnak, miért ne lenne? Ám ezek a látogatók nem is tudják, mi mindent tanulhatnának még az erotikáról és az ételekről - ha mi tálaljuk :)
Ahhoz nem biztos, hogy egy pucér popsi kell, elég egy Nevamesz-féle lencseleves képe és a fantáziánk... :)

@peppermint:
Ha engem is megszólítottál, akkor: ez kedves Tőled, nincs kizárva, hogy egyszer az is meglesz :)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.06. 20:20:30

@fiam: Szerintem halmozottan túltárgyaltuk a témát, úgyhogy én lapozok! :)

Már gondolatban hetek óta készülök a hétvégére. Amikor Erdélybe utazunk, az mindig különleges, pedig sokat utazunk. Ilyenkor a korábbi élményekben élek és készülök a következőre. Sajnos most is csak 3 napra tudunk elszabadulni. Mennyire sajnálom, aki nem járt még ott, nem beszélhetett, találkozott erdélyi emberekkel. Még így is nehéz átadni az élményeket, hogy annyiszor megéltem. Készítek természetesen képeket is és lesz bejegyzés is, mint múlt évben, de sajnos sem a képek, sem az írás nem adhatja egészen vissza, azért próbálkozni fogok. Ezt igazán és szívből csak úgy lehet átérezni, ha megéli, vagy megélte az ember.

Addig viszont nagy a hajtás, de azért mindig benézek! :)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.02.06. 21:31:25

@nemvagyokmesterszakacs: Szép utat!
Várjuk a beszámolót.

Én ugyan nem jártam Erdélyben (csak az őseim, köztük Thököly Imre és Édes Gergely), de azért volt szerencsém erdélyiekkel találkozni, beszélgetni, mert ők látogattak ide, nem is olyan rég, nagyjából egy hónapja (nem Thököly Imre és nem Édes Gergely). Ha ez ér, ha nem, akkor tényleg nem láttam még élő, eleven erdélyit.
Petőfi sem járt Tündérországban és J. F. Cooper sem az indiánok földjén, H. G. Wells nem repült vissza az őskorba vadlovon száguldani ahogy Verne sem tett holdutazást, de egész jól beleélték magukat... És mi elhisszük nekik, hogy arra jártak, érezzük, ahogy vágtázunk a pusztán, megremegünk a félelemtől és a gyönyörűségtől, eggyé válunk a lóval, csodálatos harmóniát alkotva vele - átéljük a szabadság ízét... Na de ők írók voltak, sokkal érzékenyebbek nálunk, értették ők a rezdüléseket. A szívükkel láttak, nem kellett mindenütt ott lenniük. Volt egy belső szemük, nemcsak az igazat vették észre, hanem a valódit is; a megfogható dolgok mögé pillantottak. És megvoltak a művészi eszközeik arra, hogy ezt érzékletesen kifejezzék, mindannyiunk örömére.

Persze tudom, mire utalsz és célzol.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.06. 23:03:39

Valami bajod van velem mostanában?! :) Szerintem túlreagálod ezt a hozzászólásomat is, mint a gastroeroticával kapcsolatosat is …

Néhány hozzászólással följebb linkeltem egy bejegyzésemet, ami a jelen poszthoz passzol, és ennek kapcsán elmélkedtem arról, hogy milyen szívesen írtam ezt a blogot, de több ok miatt sajnos most szünetel.

Erre azt állítottad, hogy ez a blog más körülmények kapcsán született, mint én arra emlékeztem. Kértél, hogy nézzem vissza. Visszanéztem. Nekem volt igazam.

Erre megbíráltad, hogy sekélyes mások képeivel és írásaival illusztrálni életérzéseket, sokkal inkább vagy kíváncsi mindenki saját életérzéseire, mint írók, gondolkodók megfogalmazásaira.

Erre most ezt írod:
„Petőfi sem járt Tündérországban és J. F. Cooper sem az indiánok földjén, H. G. Wells nem repült vissza az őskorba vadlovon száguldani ahogy Verne sem tett holdutazást, de egész jól beleélték magukat... És mi elhisszük nekik, hogy arra jártak, érezzük, ahogy vágtázunk a pusztán, megremegünk a félelemtől és a gyönyörűségtől, eggyé válunk a lóval, csodálatos harmóniát alkotva vele - átéljük a szabadság ízét... Na de ők írók voltak, sokkal érzékenyebbek nálunk, értették ők a rezdüléseket. A szívükkel láttak, nem kellett mindenütt ott lenniük. Volt egy belső szemük, nemcsak az igazat vették észre, hanem a valódit is; a megfogható dolgok mögé pillantottak. És megvoltak a művészi eszközeik arra, hogy ezt érzékletesen kifejezzék, mindannyiunk örömére.”

Tényleg nem értelek. Főleg azt, hogy azzal, hogy milyen élmények elé nézek, azzal mire célozhatok Veled kapcsolatban.

De, ha elárulod, biztosan én is és mind megértjük.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.07. 08:39:58

Jó reggelt! :-)
Ma Skandi posztol, és én kommentelek. (Vagy -lok). Egy HSZ-poszt lényegesen több időt igényel, amiben nem mindig bővelkedem, ezért tucatnyi félig megírt beszámoló, ötlet, recept sorakozik a gépemen. Egyszer nekiállok, és bevarrom a zsebeket, majd az egész zsákra csokrot kötök, ráírom, hogy Hobbiszakácskönyv, vagy azt hogy "Arnold főz". Ahogy elnézem júniusra kész leszek vele. Új anyag is lesz, mégpedig a március végi Bocuse d'Or Európai döntőjére való előkészület. A svédek és a norvégok az első helyért szállnak a sütőbe. Ennek érdekében hetente elkészítik és bemutatják a versenymenűt. A ma esti próbatálalásra elmegyek - nem volt könnyű meghívatni magam - poszt lesz belőle! :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.02.07. 18:27:09

@Hobbiszakács: Várom :-)))

Már ez a mondat is: "A svédek és a norvégok az első helyért szállnak a sütőbe." megihletett - mint már mondtam, vizuális típus vagyok ;-) (Még szép, egy filmes e nélkül... :-P)

Szerintem az írók azért (is) találták ki az utópia, a SciFi és a Fantasy kereteket, hogy ne lehessen mindent számon kérni rajtuk :-)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.02.07. 19:10:14

@Hobbiszakács: Későn szólok, nem viszel el a zsebedben?! :)

Nagyon várom én is a beszámolót! :)

@Mormogi Papa: :))

Benikuty 2012.02.08. 06:17:47

Gyönyörű, már-már felkavaró képek, s kicsinyt odaképzeltem István gazda kézműves kolbászát...:)

Benikuty 2012.02.08. 06:22:14

...és utólagos engedelmeddel bemásoltam ezt a posztot fészbuk üzenőfalamra, hogy mások is gyönyörködjenek, no meg okuljanak...

Attilajukkaja 2012.02.08. 17:42:57

@Hobbiszakács:
"a nyakán van a legtöbb hús: akármennyit csipegeted, mindig marad rajta"
Ez nagyon jo! Nagyon tecccik! :o)

"statisztikai adatok sokként érték vegetáriánusokat, a környezet- és klímavédőket, de még a Húsmentes hétfő mozgalom híveit is"
Ezen nem csodalkozom. Es ennek nem csak elvakult hitbeli alapjai vannak, hanem komoly kornyezetvedelmi okai is. Ausztraliaban az irdatlan marhatenyesztes komoly okologiai gondot okozott mara, mashol pedig a birkatenyesztes. Es akkor az allatok jogarol egy szenvedesmentes elethez, meg nem is beszeltunk.
A Hortobagyon, ami Europa legnagyobb osszefuggo legelojenek szamit, pedig elhaloban van a fu, mert nincsenek allatok, amelyek rendszeresen lelegelik, frissitik azt. De ez mar egy masik tema lenne...:o)
Nagyon szepek a kepek!

Attilajukkaja 2012.02.08. 17:51:37

@fiam:
"A belsőségeket eddig is szerettük. Néha elgondolkodom, hogy egészségesek-e a belsőségek, de győz a vágy és az ösztön :)"
Egeszsegesek! Mertekkel azok. Tudom peldaul, hogy szereted a majat. Csak nagyon nagy fogyasztas eseten mertek ki A vitamin mergezest. Annyit te ugysem tudsz megenni. :o)
Amugy mindig a jo oreg Paracelsus mondasa jut errol az eszembe: "Minden dolog méreg, ha önmagában nem is az; csupán a mennyiség teszi, hogy egy anyag nem méreg."

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.08. 18:55:45

De jó, hogy tetszenek a képek!
@Benikuty: Bizony, a kézműves kolbásznak is köztük lenne a helye. Dehát olyan gyorsan fogyott, hogy mire a fényképezőgép előkerült...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.08. 18:57:14

@Attilajukkaja: "komoly kornyezetvedelmi okai is" - na meg az is, hogy egy kiló hús "elkészüléséhez" tömérdek veder vízre van szükség.

Attilajukkaja 2012.02.08. 19:09:08

@Hobbiszakács:
Igen, a viz is egy faktor. Es nem is kicsi.
Ugy nez ki a jovoben a viz es fold nagyobb kicset jelent majd, mint az olaj. :o)

Benikuty 2012.02.09. 11:28:58

@Hobbiszakács: többet kell rendelni:), egyébként egészségetekre!

"saját levében" · http://sajatleveben.blogspot.com 2012.02.09. 13:13:02

Ez a Svédhon egyre szimpatikusabb nekem! Már csak az évi középhőmérsékletükön kéne javítaniuk, aztán azonnal jelentkezem bevándorlónak. Már most jelzem, hogy a húsfogyasztási statisztikákat felfelé fogom gerjeszteni!

Attilajukkaja 2012.02.09. 17:03:10

@Mormogi Papa:
"A hal is oda számít?"
A magyarnak sajnos nem. :o[

"saját levében" · http://sajatleveben.blogspot.com 2012.02.10. 13:50:46

@Mormogi Papa: remélem hogy a hal nincs benne, hanem azt külön számolják és abba is besegíthetek!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.02.10. 14:06:12

@Attilajukkaja: Ebben két tény gátol minket.
Az egyik a hazai édesvízi halfajták legnagyobb részének eltűnése folyóinkból - tavainkból; a másik meg Történelem bátyánk beavatkozása...
Kérdésem másik veleje pedig a halhús megítélése, minek tekintetében mindenki figyelmébe ajánlanám Dumas Három testőr-ének (muskétásának) vonatkozó fejezetét. 26. Aramis dolgozata :-)
"..., de uraságod kedvéért tojást is üttethetek rá, jóllehet ez ugyancsak szabályellenes, mivel a tojás szintén hús: csirke lesz belőle."
A hal viszont hideg vérű :-P

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.02.10. 14:07:21

@"saját levében": Ez a beszéd!
Éppen kereszteztük egymás kommentjeit :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.02.10. 14:20:03

Külön apró tréfa, hogy a fogadó, ahol D'Artagnan győzködi Aramist, éppen Crèvecoeurben található - a helység neve ugyanis Szívtipró lehetne minálunk :-)

Attilajukkaja 2012.02.10. 14:45:31

@Mormogi Papa:
"a hazai édesvízi halfajták legnagyobb részének eltűnése folyóinkból"
Ebben sajnos van valami. Ha nem is tuntek el a halak, de amit a piacon kapsz, az nem az igazi, mert zsiros es pocsolya izu, mivel mesterseges tavakban, mesterseges taplalekon tenyesztik oket.
Sokan azt hiszik, hogy a ponty egy magyar hal. Kinabol telepitettek be annak idejen es ugy "lebutitottak", hogy a husa az egyik legkomiszabb, amit csak ismerek itthon. Pedig ez nem torvenyszeru. Mult evben valamelyik szakacsversenyen eppen egy pontyos recepttel nyert a szakacs (sajnos nem emlekszem, mi volt a verseny neve).
De azert most is vannak jo halak. A lazac nalunk is csak unnepnapokon kerul az asztalra, akarcsak a fogas. Ezek ara a 4000+ Ft/kg-nal kezdodik. (Megjegyzem, a belszin 6000 felett mozog).
De meglepoen jo az afrikai harcsa is (ezt Szarvas mellett tenyesztik), ...vagyis nem a halhiany miatt nem eszi a magyar a halat. En azt hiszem, inkabb a haleves kulturajat felejtette el.
Jo hir: a vizat ujratelepitik a Dunaba.
hallepcso-fishpass.eu/

Attilajukkaja 2012.02.10. 14:51:45

HILFE!!!
Minden husevo/husi(he-he!) ember segitseget kerem. Vasarnap delre szarvasporkoltet kell keszitenem. A hus megvan, es tudom, hogy pacolni kell. Fogom is. De azt is tudom, hogy vannak a vadhus elkeszitesenek olyan fifikai, amit nem ismerek. Nagyon szeretnem, ha dolog jol sikerulne, mert Edesapam 83.-k szulinapjara fozom.
Minden tanacsot orommel fogadok!!!

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.10. 15:54:52

Hm... A svéd receptek többek között vörösbor pácot ajánlanak:

1 flaska vörösbor (75 cl)
1 sárga hagyma - ami nálatok vöröshagyma
1 sárgarépa szeletelve
70 g kockára vágott zellergyökér
1 póréhagyma, szeletelve
0,5 dl kukoricaolaj
2 babérlevél
1 cikk fokhagyma
2 kiskanál fehérbors
2 fahéj csövecske
0,5 dl világos japán szója

Legalábbis ezt írta az egyik receptben.

Gyömbért is szoktak tenni bele.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.10. 16:15:16

Az eredeti recept szerint a fenti pácban egytől három napig kell áztatni a húst (egészben), majd sütőben sütni, egy idő után többször locsolni a páccal, majd kivenni, pihentetni megenni. A pác többi részéből szósz készít. Neked mindez kimarad, csupán a pörkölthöz kell adagolnod a pácot. Mmmmm...

Attilajukkaja 2012.02.10. 16:25:40

@Hobbiszakács:
Jol hangzik! A vorosboros pacot, gondolom, a fozeshez is fel lehet hasznalni, mert csak egy uveg villanyit vettem 1 kg szarvashoz.
A ket fahej rudat/csovecsket is sokallom. A szojaszoszt beleteszem,...de csak mert te irtad! :o)
Nagyon szepen koszonom a segitseget!!!!

De ugye nem kell majd ketsegbe esnem, ha ket ora elteltevel sem eleg puha a hus? Vagy igen?
Ugy gondoltam, hogy ugy keszitem el, mint a burgundiai marhat szoktam. Sutoben 160-180 C fokon sutom 3-4 oraig. Orankent ranezek, megforgatom.
De minden tanacsot orommel fogadok. :o)
Jaj, annyira izgulok, hogy jo legyen!!! :o)

Attilajukkaja 2012.02.10. 16:30:41

@Hobbiszakács:
"csupán a pörkölthöz kell adagolnod a pácot."
Akkor egyre gondoltunk, csak a leveleink eppen kereszteztek egymast!!!

Csak attol felek, nehogy kemeny maradjon a hus. Mar meg van pucolva es fel is van apritva, ezert szerintem (?) egy egynapos pac is eleg lesz neki.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.02.10. 17:45:20

@Attilajukkaja: Igen, én is így értettem: a halevés kultúrája…
A "dolgozó magyar nép" asztalán sokáig az "Olajoshal" (Duna Konzervgyár) volt az egyetlen halféle - már ha eltekintünk a vendéglők sakában áldogálló rossz emlékű merítős haltartályoktól…
Még azt is elfelejtette a többség, egykor létezett olyasmi, hogy halkés, halvilla…

Attilajukkaja 2012.02.10. 18:17:33

@Mormogi Papa:
A haleves kulturajarol rege'ket tudnek meselni, de most ugy vagyok, mint aki eppen be akar pisilni es semmi mas nem erdekli, csak valaki mutasson utat neki a WC fele :o)
Nem eroltetem a temat! De nagyon erdekel.

Te mit javasolnal nekem a szarvashushoz?
...Mar bepacoltam, de akkor is!
Borban pacoltam (Hobbiszakacs mondta),...kozben megittam egy decit a borbol. Minosegellenorzes volt. :o)
Villanyi Cuvee. Hmmmmmm!

@Benikuty: biztosan jobban tudna nalam, mit hogyan kellett volna csinalnom. De o most fontosabb dolgokkal van elfoglalva.

Ne haragudj, de most nagyon izgulok azert, hogy ez a szarvasporkolt jol sikeruljon :o))))

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2012.02.11. 09:02:21

@"saját levében": Nincs sem a hal, sem a t0bbi tengeri herkentyű benne.

Újabban egyre kevesebb hal kerül az asztalra. Ennek két fő oka van, az egyik a nemes halak kihalászását fékező áremelés, a másik a kanálisrendszerből a környező vizekbe jutó gyógyszerek - pl. fogamzásgátlók - amelyekből egyre többet mutatnak ki a halakban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2024.02.04. 11:22:33

Régi idők kommenjei - jó újraolvasni és újragondolni.
Az azóta eltelt 13 évben nem kevés változás szomorított minket. A húsfélék ára sem kivétel: ki kell venni némi "tehetséget" a spärkasséból, ha az ember lánya/fia/fránya jobbfélét enne egy vendéglőbe' (remélhetőleg nem sok vendég lő be :-( )
Meglehet, fiatal korunkban az Ádám söröző nagyjából Verne Gyula receptje szerint készített alapja nem bélszín volt (ez a szendvicsjáték egyik kedvenc összetétele), ám a dupla adag pirítóssal négyünknek is elég és megfizethető volt a korsó(k) mellé.
Nem felrázva, asztalnál keverve! ;-)
A többi, korai posztomban említett fínomságról nem is szólva. De hol van már a régi szegedi Hági, meg a Sárkány...
(A pesti Hági is "modernizálva lett" - más a neve, a berendezése és... az árai sem a régiek.)
süti beállítások módosítása