Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Oeuf en Cocotte - Lágytojás szufléformában

2015.04.04. 08:08 :: Hobbiszakács

hsz-azh_8294.jpg

A szakácskönyvek, a gasztrobloggerek és a youtube-szakácsok összehangzó véleménye szerint egyszerű elkészíteni: üss egy tojást a kivajazott szufléformába (franciául cocotte, angolul ramekin), és adj hozzá két-három evőkanálnyi tejfölt, tejszínt vagy crème fraichet. Az adalék(l’appareil) lehet libamáj, kolbász, füstölt lazac, spenót, paprika, hagyma, ecetes tárkony vagy/és gomba. Sózd-borsozd, szórj rá apróra vágott kaprot, és reszelj rá parmezánt. Víz- vagy gőzfürdőbe állítva tíz-tizenkét perc alatt elkészül.

Lehet, hogy másnak egyszerű, nekem nem volt az. A szufléformában készült lágy tojás kényes jószágnak bizonyult, ezért lépésekre bontottam a folyamatot. A kísérletek jegyzőkönyvéből álljon itt egy csoportkép a tejföl/tejszín/crème fraiche alkalmasságát eldöntő kísérlet kiinduló anyagjairól:

hsz-azh_5394.jpg

Tucatnyi sikertelen próbálkozás után - hol a tojás sárgája keményedett meg, hol pedig a fehérje emlékeztetett hadd-ne-mondjam mire – eljutottam a megoldáshoz: össze kell keverni a fehérjét a tejföllel!

Oeuf en Cocotte Hobbiszakács módra

Hozzávalók

2 szobahőmérsékletű tojás

1 ek apróra vágott kapor

1 ek apróra vágott lila hagyma

1-2 ek apróra vágott paprika

1-2 ek reszelt parmezán vagy gruyere sajt

3-4 ek szobahőmérsékletű tejföl vagy tejszín (34%)

Bors, só.

A szobahőmérsékletű tojást feltörtem, a fehérjét sóztam, borsoztam, és habverővel összekevertem a tejföllel.

hsz-azh_8554.jpg

A keveréket betöltöttem a kivajazott üvegformába. Utána az adalékokon volt a sor, végül becsúsztattam a tojás sárgáját is.

hsz-azh_8311.jpg

Sajtot reszeltem rá...

hsz-ph-azh_8317.jpg

...és betettem a formát egy improvizált gőzfürdőbe. 

hsz-azh_8285.jpg

Tízenkét percig gőzöltem, közben betettem a baguette-szeleteket a kenyérpirítóba.

hsz-ph-azh_8324.jpg

A fehérje közös frontot alkotott a krémes állagú tejföllel, az aranysárga, tavaszt ígérő tojás sárgája pedig a megszilárdulás legcsekélyebb jelét sem mutatta. 

 

10 komment

Címkék: Oeuf en Cocotte Lágytojás szufléformában

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr947333766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2015.04.04. 10:29:57

@Hobbiszakács: Hmmm, ez nagyon étvágygerjesztően néz ki! :)
Nagyon boldog ünneplést, finom falatokat kívánok Nektek! :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.04.04. 12:53:10

Reggel már szemeztem vele - nagyszerű látvány.
Az a "gőzfürdő" szerintem "Bain Marie" névre hallgat frankföldén - de nem ez a lényeg.
Valamiért mi még úgy tanultuk, hogy a mifelénk "Kuktafazék" névre hallgató háztartási eszköz francia neve "Cocotte-minute". Újabban kiderült, hogy ez eredetileg márkanév, amit úgy használnak ott, mint mifelénk mondjuk a "Cellux" szót - függetlenül attól, hogy az a cég gyártotta-e :-)

nagypapi · http://kozosgomba.blogspot.hu/ 2015.04.08. 10:43:37

@Mormogi Papa: a bain marie inkább melegen tartást jelent vizfürdőben, sem mint gőzben főzést.
(Ha nagyon akarjuk, a menzákra/napközikbe kiszállító duplafalú alu. edény is hordozható bain marie.)

Benikuty 2015.04.08. 13:34:48

@nagypapi: Nagyon kell akarni, mert azoknál az edényeknél a dupla fal közti légrés biztosított némi hőszigetelést. Az alu. viszont kiváló hővezető, vagyis mire a betongyári konyhából az Ady E. útra értek a cuccal, télen dermedt zsírkarikák úsztak versenyt...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.04.08. 17:14:03

@Mormogi Papa: @nagypapi: @Benikuty: Legegyszerűbb egy tepsibe forró vizet tölteni, és azt használatig a 180 fokra melegített sütőben parkolni. (Van aki újságpapírt is tesz bele, arra állítják a csészéket.)

Óvatos melegítésre legjobb a vegyi labor alapfelszereléséhez tartozó túlfolyós vízfürdő. A fizikai-kémiai laborból nekem a termosztát hiányzik: azon be lehetett állítani foknyi pontossággal a hőmérsékletet...

nagypapi · http://kozosgomba.blogspot.hu/ 2015.04.09. 13:04:02

@Hobbiszakács: nem csak egyszerűbb, praktikusabb is sütőben elkészíteni. A tésztafőző fazékban a fedőn lecsapódó gőz a kajára csepeg.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.04.09. 17:47:50

@nagypapi: Akinek azbesztujja van a forró vízfürdőből ki tudja emelni az amúgy is csúszós szélű csészéket - na, annak egyszerűbb :-))

A domború (vagy homorú?) fedőről nem csöpögött vissza a víz, hanem lefolyt a szélén. Ezért is választottam a gőzt a víz helyett.

Benikuty 2015.04.10. 13:56:15

@Hobbiszakács: ha szavamat hallathatom ebben az emelkedett konyhatechnológiai dialógusban, ha lehet, a gőzben főzést részesítem előnyben.
süti beállítások módosítása