Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Gulyás és lángos a stockholmi nemzetközi ételfesztiválon

2015.06.09. 08:36 :: Hobbiszakács

hsz-goulash-dsc02709.jpg

hsz-goulash-dsc02710.jpg
hsz-langos-dsc02730.jpg

hsz-langos-dsc02731.jpg

hsz-langos-dsc02732.jpg

hsz-langos-dsc02768.jpg

 

37 komment

Címkék: Gulyás és lángos Mr. Lángos Lángos garnélával Gulyás mint lengyel étel

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr207527120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.09. 11:20:10

Az utolsó lángos érdekes átmenet - talán svéd-magyar koprodukcióban készült ? :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.09. 11:29:06

Valamiért az az érzésem, néhol némi fánk is keveredett a receptbe :-P

Azért a kaviáros se kutya… vacsorája :-D

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.09. 16:05:32

Délben árnyákban 35 °C, most meg kopog a jégeső hideg zuhannyal a nyakunkba…
Hétfőről megkésett Medárd ?

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.06.09. 19:59:36

@Mormogi Papa: A fotón szereplő lángost egy japán turista rendelte, az övét fényképeztem le.

A "gulyás" ránézésre rémes volt: sárgarépa, zöldborsó és szalámicafatok úszkáltak benne.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.09. 20:46:00

@Hobbiszakács: Pedig az étlapon hetes (esetleg nyolcas) rajtszámmal indult :-)
70,- illetve 80,- koronáért.

A Nutellásat inkább mellőzném, mint ezt :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.09. 20:46:46

@Hobbiszakács: Ja igen, a "Gulasch"-nak már a színe sem tetszett…

Benikuty 2015.06.10. 09:03:33

@Hobbiszakács: "fúziós" gulyás javából :D

Attilajukkaja 2015.06.10. 09:36:34

@Mormogi Papa: @Hobbiszakács: @Benikuty:
Nekem bejon a fuzios langos (foleg, ha fokhagymat is tettek ra!), de a goulash tenyleg borzasztoan nez ki. Emlekeim szerint, Lengyelben a goulash amugy is egy porkolt jellegu husetel. Sargarepat anyukam is tesz a gulyaslevesbe, es a zoldborso sem zavar annyira (en a brassoiba is teszek), de hol van benne a krumpli? A hust kockara illik vagni bele, es konyorgom, kolbaszt-szalamit NEEEE! Lehet, hogy igy is finom, de akkor adjanak neki valami mas nevet.

Attilajukkaja 2015.06.10. 10:16:40

Ujra megnezegettem a kepeket, mert olyan szepek. :o) A masodikon latszik, hogy a lengyel felszolgalok/szakacsok sem mai gyerekek: mindketto csuklojan lathato egy szep nagy karora. :o)))

@Mormogi Papa:
A nutellastol nekem is felallt a szor a hatamon, de en lila hagymat sem tennek a fokhagymas tejfolre! Foleg, ha kaviar is van rajta. A nyolcaskanal ereztem azt, hogy a kevesebb neha tobb.
(A garnela rakot amugy se magyarul, se angolul nem szoktuk tobbes szamba irni, kiveve, ha tobbfelerol van szo. Ugyanez ervenyes a husokra, halakra, zoldsegekre stb. De kicsire nem adunk....)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.10. 17:47:53

@Attilajukkaja: Lengyelországban nem voltam annyit, de Prágában láttam a helyi "gulash"-t - hát... nagyon nem olyan volt :-P
Brassóiban a zöldborsó nem idegen anyag - főként a "pulykabrassói" néven étlepon szerepelt kreálmánynál. Már csak azt kellen kideríteni, honnan a név - merthogy Brassóban hírét se hallották :-D

Ha jól olvasom, itt egy szóba írva vereshagymát érthetnek rajt' - de a WIki is Neked ad igazat.
en.wikipedia.org/wiki/Red_onion
Bár említi, hogy "Red onions, sometimes called purple onions"…

@Hobbiszakács: A fenti szócikk szerint a Torda közelében termelt lilahagyma külön változat - enyhén édes és különleges aromája van. Eddig erről még nem hallottam; a Hasadékon kívül csak egy versike rémlik:

Mari, Teri, Borbála
Túrót viszen Tordára.

Talán a "vizet a Dunába" megfelelője, hiszen a tordai túró is nevezetes :-P (Ez az emoticon itt szájszél nyalogatást jelent :-)

Attilajukkaja 2015.06.10. 18:55:22

@Mormogi Papa:
A brassoit en szurkeharcsabol keszitem, de a lenyege ugyanaz. Fiiiiinom sult haldarabkak, sult krumplival es egy keves borsoval. Tudom, hogy nem hiszed el, de isteni!
A brassoi elnevezest en sem ertem. Lehet, hogy hasonlit a szekelykaposztara vagy a paloc levesre? Esetleg az ujhazi tyuklevesre? Neked talan nem kell magyaraznom, melyik elnevezes honnan ered! :o)) Mindegyik egy emberkere utal.

A lilahagymat irtak, nem a vereshagymat. Ebben nincs ketsegem. A bajom ott van, hogy mindezt rapakoltak egy finom fokhagymas langosra. Most tedd a szivedre a kezed: ha egy fokhagymas-tejfolos langosra neked lilahagymat tennenek, akkor te plusszban fizetnem ezert? Megcockaztatom a valaszodat: NEM.
Nekem tetszene a garnela a fokhagymas-tejfolos langoson, de semmi tobb. A Feny-utcai piacon 500-600 Ft kornyeken van egy ilyen langos. Allva kell megenni a pultnal. Emlekeztek meg ezekre a pultokra?
Emlekeztek arra, amikor a fott debrecenit a hentesnel egy papirtalcan adtak oda? Egy kanalnyi mustart is odabasztak a talcara, meg ket vastag szelet feher kenyeret. Emlekeztek arra, hogy az milyen isteni volt?
Emlekeztek arra, hogy annak idejen nem csak a debrecani volt a gyorskaja, hanem a grillcsirke is? Hogy ezeknek hogy tudtunk orulni? Es hogy gyerekkent a pult also reszen kaptunk helyet, mert a pultnak ket szintje volt?
Van, aki meg emlekszik az ilyesmire?

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.10. 19:50:01

@Attilajukkaja: Elhiszem, hogy finom annak, aki szereti :-) Talán nekem is ízlene - nem vagyok született anti-halbarát.
Viszont a leírás alapján (- zöldborsó) inkább a fish and chips ugrik be. Mint a mi hentes és mészáros boltjaink egykori sültkolbászának rokona.
Foghagymás (ragaszkodom a régies írásmódhoz)tejfeles lángosra én sem tennék semmiféle hagymát. De a legtöbb helyen rátett hígitott foghagymás lé se vonzó - a frissen ráreszelt sokkal inkább. Jöhet rá jóféle reszelt sajt is. De még egy (eddig még nem próbáltam) Schwarzwälder Schinken se rína ki a sorból. Ha már fúziós :-)
A papírtálcán kevés mustárral és két (kérésre több, de külön felszámított) szelet kenyérrel kínált sült kolbász (nekem a debreceni nem annyira jött be) ma is létezik; és nem csak a balatoni büfékben. Több piacon kapható, de henteseknél is - például a Nagyvárad tér egykor reklámos nagy kerek órája alatt lévő boltban. Magam is ettem ott ilyen nosztalgia-reggelit.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.06.10. 20:40:47

A papírtálcán egyensúlyozott, mustáros kolbász/mititei fehér kenyérrel, tette elviselhetővé (már amennyire) a fiatalkoromat:-)

A lángost húsz évvel ezelőtt már megpróbálták bevezetni Svédországba. Egyedül a garnélás/ikrás/kaorleveles/citromszeletes változat volt kelendő. A fahéjas/cukros változat pedig a "fattiga riddare" (szegény lovag) néven ismert svéd bundáskenyér "másolata".

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.10. 21:04:25

@Hobbiszakács: Hasonló jellegű névadás, mint a "huszár-rostélyos" - ami a sovány pénztárcájú, ám annál éhesebb legényeknél ugye a némi zsírban pirított száraz kenyérszelet :-)

(Bár most éppen "dézsalátott" érzésem van - mintha erről a fáradt lovagról már esett volna szó korábban, én meg hasonlóképpen reagáltam :-)

Attilajukkaja 2015.06.12. 10:52:49

@Mormogi Papa:
A halas brassoi annyiban kulonbozik a fish and chipstol, hogy teljesen mas. :o) A halat es a krumplit is kockakra vagod, nem nagy szeletekbe, mert igy gyorsabban atsul (es ez fontos!). A halat nem tesztaban sutod ki, hanem nagy langon csak egy kerget adsz neki. Aztan gyorsan osszesutod/parolod a sultkrumplival, zoldborsobval egy finom fokhagymas alapon. Azert erdemes ezt a fogast harcsabol csinalni, mert annak a husa viszonylag semleges izu (foleg az afrikainak,....amit amugy itthon Szarvas kornyeken tenyesztenek mar evek ota), es nem esik szet. Ha nem utalod a halat, akkor biztosan izlene. :o)
"Foghagymás" :o))) Akkor biztosan biciglizni is szeretsz. Nagymamameknal igy mondtak.
A langost en is a hagyomanyos fokhagymazott modon szeretem, de lassuk be, hogy egy gyorsbufenel ez szinte lehetetlen. Amugy nem szoktam ilyen helyen venni, pedig szeretem a langost. Valahogy sohasem ugy jon ki a lepes.
Henteshez sem jarok ebedelni, de ha letezik is meg ez a fajta kolbaszos-debrecenis-hurkas-sult oldalas hagyomany, beleertve a papirtalcat is, mar reg nem ugyanaz a gasztronomiai, tarsadalmi erteke, statusza, mint annak idejen volt. Lattam, hogy grillcsirket is keszitenek meg, de biztos vagyok benne, hogy azt sem veszik mar olyan lelkesen, mint az "atkosban". :o)

@Hobbiszakács:
Kaorleves. Pedig akar karoleves is lehetett volna karórépabol. De nalunk ilyen zoldseget nem nagyon latni, pedig az USA-ban gyakran sutottem, foztem vele.
" Egyedül a garnélás/ikrás/kaorleveles/citromszeletes változat volt kelendő." Ezt valahol megertem! Pedig a hagyomanyos fokhagymas-tejfolos-sajtos verzio sem rossz! De egy sved izlesenek ez bizonyara tul "steril" izvilag,...vagy eppen a fokhagyma tul sok?
En ugy tudom, hogy a svedek nem nagyon szeretik keverni a hust a sajttal. Ez igaz? Ha egy klasszikus sved szendvics sajtos, abba nem raknak felvagottat, es forditva sem.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.12. 15:57:59

@Attilajukkaja: Azért írom így, mert a foghagyma a nevét a szétszedett gerezdjeinek szemfogra (agyarra) hasonlító formájáról kapta. Semmi köze a "fok" egyik jelentéséhez sem. (Pedig van egypár!)
Az Akadémia idétlen állásfoglalásának megfelelően akkor talán írjuk így:

fokkefe, fokkrém, fokkő, fokhegyről, fokhíj, fokszabályozó… vagy esetleg
mekkaptam, tuttam…
Ezt meghagyom az atykárosultaknak.

Az íráskép indokolt esetben tükrözheti a kiejtési variánst - de amikor a szó eredeti jelentése - értelme még nem homályosult el, akkor minek? Zavaró értelmetlenség lesz belőle.
Legszívesebben kezdeményezném a normális helyesírás visszaállítását. Nem tudom, mikor határoztak így; az 1972-ben kiadott Magyar Értelmező Kéziszótár már a rossz alakot tartalmazza, másfél évtizeddel korábbi kiadásokban még a klasszikus alak szerepel.

Viszont nem tudom, bundázzák-é a halat az angolok :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.12. 16:02:46

Megnéztem Aurélien Sauvageot Magyar-Francia Nagy Kéziszótárának 1937-es kiadását, abban a klasszikus változatnál csak utalás van a másik alakra - de hát egy rossz döntés akkor is az, ha régi…

"saját levében" · http://sajatleveben.blogspot.com 2015.06.14. 16:02:05

@Hobbiszakács: A kapor nem hülyeség, én is szoktam juhtúrós kapros feltétet adni a lángosnak. Régi magyar szakácskönyvek azt is ajánlják hogy süssük bele a fűszeres túrót. (Próbáltam, nagyon eláztatta a tésztát.) A lekváros lángost már a német turisták is nyomták a Balatonon, anno és a mostani karácsonyi vásárokon is fellelhető odakint. Ez a garnélás tetszik nekem, de sajt és lángos nélkül!

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.06.15. 09:03:26

@"saját levében": A kapor még az ordával passzol jól, palacsintába csomagolva, porcukorral meghintve... Mmmmmm...

A garnélát itt majonézzel eszik, az meg nem passzol a lángossal :-(

Egyike az élet megoldhatatlan problémáinak.

:-)

Attilajukkaja 2015.06.15. 16:32:38

@Mormogi Papa:
Ajaj, nem akartam nyelvi vitakba keveredni, csak jopofanak tartom, amikor valaki a biciklit biciglinek mondja. Felolem teljesen rendben van, es ha te ragaszkodsz a foghagymahoz, akkor edd azzal a langost! :o)
@Hobbiszakács:
"Egyike az élet megoldhatatlan problémáinak."
Szerintem ezek a sracok a satorban egesz ugyesen megoldottak a problemat! ;o) Es mit szoltak a svedek a sok fok(g)hagymahoz?

Benikuty 2015.06.16. 05:37:26

@Attilajukkaja: hmm...szerintem bicigli, viszont a foghagyma enyhén nyelvtörő, és ahogy próbálgatom, makacsul "k" lesz belőle.
...és a pöttyös juszt is pöttyes! :D

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.06.16. 12:06:53

@Benikuty: @Attilajukkaja: @Mormogi Papa: Ha nem emlékszem rosszul, kölyökkoromban caglázásnak és nem caklázásnak "becéztük" a velocipédezést... tehát jogos a "g"!

Ugyancsak "akkor és ott" ugorkának hívtuk az uborkát. Ebben is lehet valami, hiszen svédül gurka, lengyelül/oroszul ogórek/ogurec...

Benikuty 2015.06.16. 12:28:40

@Hobbiszakács: Hevesben cangázás ment. Amúgy teljesen mindegy, lényeg az érthetőség, persze én már csak tudom, milyen jót tud tenni a májnak a szőrszálhasogatás :D

Attilajukkaja 2015.06.20. 10:03:45

@Benikuty: Egyetertek abban, hogy a foghagyma valoszinuleg a hangazonosulas miatt lett fokhagyma.
@Hobbiszakács:
En is hallottam masoktol az ugorka kifejezest Magyarorszagon. Es a nagymam falujaban is volt bringazas vagy cingazas. Abban is "g" betu van. :o)

Attilajukkaja 2015.06.22. 17:30:51

@"saját levében":
"én is szoktam juhtúrós kapros feltétet adni a lángosnak."
Nagyon jo otlet. Koszonom!
Ha egyszer retest sutsz, probald ki a juhturos -spenotos -kapros variaciojat. Vagy ennek valanilyen kevereket. Nalunk vasarnap (anyosom keresere) egy olyan rakott palacsinta volt ebedre, amelyben csak zoldsegek voltak negy kulonfele sajttal. A retegeket szin szerint raktam.
En nem vagyok hive az ilyen tobzodasnak, mert ebben a rakott palacsintaban legalabb 10 fele zoldseget kellett belezsufolnom. A klasszikusok szerint, egy tanyeron ne legyen tobb, mint 3 alapanyag. Lassan, de kezdek rajonni, hogy ez mennyire igaz.
Nem veletlenul mondja az olasz, hogy egy igazi pizzan sincs tobb harom feltetnel!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.06.23. 23:26:21

@Attilajukkaja: Egészen pontosan "zöngétlenedés" a jelenség neve - de ezt nem kell tükröznie az írásképnek, ez (ki)ejtési variáns.
A korábbi példák is mutatják: nem is mindig tükrözi az íráskép!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.11. 08:12:31

@Attilajukkaja: Persze, hogy emléxünk, király volt.A debreceni is, az odab@szott mustár is, minden... :-))
Amúgy a lilahagymás lángossal sincs semmi baj, én simán megeszem.Igaz, én még a lekváros kenyeret is (na jó, nem, de majdnem...) hagymával eszem.
A Flórián aluljáróban lehetett kapni régebben babos-hagymás lángost.Nyami!Remélem még megvan a kóceráj, most nyáron sajnos nem tudtam megnézni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.11. 08:15:47

Amúgy meg kár, hogy nem mentem ki erre a kajafesztre.A lángos érdekelt volna.Legutoljára itt Svédisztánban Lulujóban ettem lángost.Úgy félhangosan be is szóltam az üvegtigris belsejébe, hogy beszélnek is e magyarul...?De nem jött semmi válasz.
De ez a gulyás elég zorallnak tűnik télleg.Legjobban azt szeretem, mikor jugoszláv, meg osztrák kajának titulálják, holott szintiszta magyar.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.07.11. 10:24:34

@geegee: " a gulyás szintiszta magyar".

Így van, csakhogy a szushihoz hasonlóan akárhol elkészíthető.

"A gulyásleves igazi magyar ételkülönlegesség, még ha számos ország éttermeiben is találkozhatunk vele az étlapokon. Ezek a külföldi gulyáslevesek természetesen magukon viselik a helyi konyhák sajátosságait, no meg a séfek kreativitásának nyomait."

www.mfa.gov.hu/NR/rdonlyres/5252000A-5D67-4A0C-A872-184B4645F49B/0/Hungaricum.pdf

Tehát a gulyás hungarikum, azaz jogi értelemben véve be nem jegyzett földrajzi árujelző, de - idézek a Wikpédiából - "az Európai Unió által eredetvédetté nyilvánított és az „oltalom alatt álló eredetmegjelölés” megjelölés [...] használatára mindössze hét magyar élelmiszer jogosult. Ezek a szegedi paprika, a Pick szegedi téliszalámi, a Herz budapesti téliszalámi, a csabai kolbász a gyulai kolbász, a hajdúsági torma és a makói vöröshagyma."

hu.wikipedia.org/wiki/Hungarikum

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.12. 04:48:32

@Hobbiszakács: Jó, persze, nyilván nem kell oltalom alá helyezni, de osztrák kajának beállítani marhaság...

Attilajukkaja 2015.07.13. 17:31:24

@geegee:
Ha emlekszel a hentesnel papirtalcan felszolgalt debrecenire, akkor arra is emlekszel, hogy annak idejen ket szintu pultok sorakoztak a boltban. Nem tudom, milyen celbol terveztek igy oket, de en porbafingo koromban csak az also polcot ertem el. Apam evett a felso polcon, en meg az alson. Frocsogott a zsir, ahogy a kolbaszba haraptam, es csopogott a mustar. Amikor hazaertunk, Anyamnak meg sem kellett kerdeznie, mit ebedeltunk. :o)
A lilahagyma pedig szamomra azert nem valo egy fok(g)hagymas langosra, mert felesleges. Nem szeretem, amikor ket eros iz kioltja, esetleg zavarja egymast. Dehat izlesek es pofonok. :o)

@Hobbiszakács:
Szerintem nincs szintiszta magyar gulyas. Gulyast sok helyen ettem Koreatol Mexikoig bezarolag. Volt, ahol ilyen chilit tettek bele, volt, ahol olyat. De az etel lenyege ugyanaz volt. Viszont meg nem kostoltam a torok gulyast, de a piros paprikat ok hoztak be Magyarorszagra, ezert elkepzelheto, hogy az o gulyasuk nagyon hasonlit a magyarra. Persze biztosan nem. Ok meg izesebbre, fuszeresebbre csinalhatjak.
A lenyeg, hogy most nagy divat mindent hungrarikumma nyilvanitani, amit csak lehet. Valakinek biztosan megeri, de ugyan magyarazza mar el nekem valaki, hogy a magyar palinka mitol hungarikum, amikor a szomszedos orszagok mindegyikeben foznek ugyanilyen parlatokat!

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.07.13. 18:40:18

@Attilajukkaja: Szerintem (igazi) barackpálinkát csak MO-n készítenek. (Igazi) szilvapálinkával, slibovicával pedig a környező országok jeleskednek.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.07.13. 19:22:37

@Attilajukkaja: Két szintű polcokkal kávézókban és tejcsárdákban találkoztam :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2015.07.14. 17:09:02

@Hobbiszakács: Csak ki ne felejtsem a... cukrászdákat. Ott is akadt ilyen - a gyerekek nagy örömére. Merthogy nem érték fel (nem ésszel, hanem) az asztallapot a "talponevőkben" :-)

Attilajukkaja 2015.07.15. 15:50:35

@Hobbiszakács: @Mormogi Papa:
Lehet, hogy a ket szintu polcokkal ellatott cukraszdak, tejcsardak es hentesboltok az igazi hungarikumok?
Jo barackpalinkat pedig az olaszoknal is ittam. Igaz, a sokak altal ismert grappa leginkabb szolobol keszul, vagyis torkolypalinka. De naluk is van finom sargabarack grappa.
Nem akarom lekicsinyleni a mi palinkainkat, de neha tulzasnak tartom ezt a nagy hungarikumozast.
Egyszer mar jojjon vegre valaki, es magyarazza el nekem, hogy mit jelent a "magyar konyha"! Nagyon halas lennek az illetonek.
süti beállítások módosítása