Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Ötvenperces lágytojás

2008.03.25. 14:11 :: Hobbiszakács

Régóta foglalkoztat a 63-65 C fokon főzött lágytojás gondolata. Tegnap aztán eljött a kísérlet ideje.
 

Úgy a tojás sárgája, mint a fehérje aminosavak keverékéből áll, melyek hő hatására megszilárdulnak, koagulálnak. A fehérje 50 fokon kezd szilárdulni, a sárga mag alkotórészei pedig 70 fokon. E két hőmérsékletérték között a tojásssárga megtartja a krémszerű állagát.

A szakirodalom egyhangúan a 64 fokon történő és 45-50 percet tartó hőkezelést tartja ideálisnak. „Termosztatált” vízfürdő hiányában egy tűzálló edénybe kb. egy liter 65-68C fokos vizet töltöttem. Három szobahőmérsékletű tojást raktam bele, ügyelve arra, hogy a víz ellepje őket. Egy hőmérőt tűztem közéjük, és mindenestől betettem a 70-75C fokra előmelegített sütőbe. A sütő hőszabályozójával, valamint az ajtó nyitogatásával - összesen háromszor volt szükség a beavatkozásra - viszonylag állandó értéken tartottam (63C plusz minusz két fokon) a hőmérsékletet.

 

 
Ötven perc múlva kivettem a tojásokat sütőből. A krémszerű tojássárga hajszálvékony burokban lapult meg a kevésbé étvágygerjesztő, a szilárdulás határán kocsonyásan-reszketve egyensúlyozó, ködfehér fehérje alatt.
 
 

Rövid töprengés után úgy döntöttem, hogy megszabadulok a tojásfehérjétől, és (egyelőre) a sárgájára összpontosítok. A fehérje eltávolítása után a tojáshéjban maradt sárgát megszórtam sóvirág-pehelysóval, és bekaptam. A selymes-krémes állagtól felerősített íz bőségesen kárpótolt a hosszadalmas előkészületért. A másodikat és a harmadikat friss fehérkenyér szeletre borítottam. Így még jobban érződött a hagyományos, három-és-félperces tojással szembeni „fölénye”.


 

 
Ha biztos lettem volna a kísérlet sikerében, akkor karamellizált salottával és szalviával ízesített, ropogósra sütött prosciuttot készítettem volna, és azzal kebeleztem volna be a „sárgákat”.

12 komment

Címkék: ötvenperces lágytojás

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr23395954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2008.03.25. 22:03:42

Azt hittem, tudok tojást főzni. Vagyis, tudok én tojást főzni, de ez már egy más dimenzió. Komfitálás. Kipróbálom-megcsinálom:)

Benikuty 2008.03.28. 17:00:24

Vasárnap reggel megkisérlem, bár szombaton este a Rómain sulis jótékonysági bál:)
Gondom, hogy digitális a maghőmérőm, vagyis nem merem a sütőbe tolni. Fogalmam sincs, mi a +/- eltérés az elektromos sütőben a beállítotthoz képest! 65 fok alá állítom kissé. Gondolom.

Benikuty 2008.03.28. 17:05:58

Vasárnap reggel megkisérlem, bár szombaton este a Rómain sulis jótékonysági bál:)
Gondom, hogy digitális a maghőmérőm, vagyis nem merem a sütőbe tolni. Fogalmam sincs, mi a +/- eltérés az elektromos sütőben a beállítotthoz képest! 65 fok alá állítom kissé. Gondolom.

Benikuty 2008.03.28. 17:37:00

Kétszer ment el, hála a blogmotornak.

Benikuty 2008.03.31. 16:13:02

Szia, beszámolót kértél, íme:
Este- hajnalban hazatántorogván három tojást meleg helyre tettem. Ez a légfűtés központi aknája, úgy 35 fokkal.
Reggel-délben a vizet 70 fokra, a sütőt szintén annyira melegítettem, tálba tojikat, tálat sütőbe. Sütőt vissza 65-re. 55 percre.
Végeredmény aki kissé kuagulálódott fehérje, krémes sárgája, amit előlangyosított bögrében kissé összekevertem. Vajas rozskenyérrel tunkoltam, minden egyes falatot külön sóztam kedvencemmel, Halen Mon Wales-i lemezkékkel.
Az újhagymát most mellőztem. Nagyon ízlett, köszönöm a receptet:)

Tintaleves · http://yawyc.wordpress.com 2008.03.31. 22:02:54

Én is feltétlenül. Előtte ideküldöm a családot mindezt elolvasni, nehogy elvitessenek. Maldon só van, majd veszek hozzá biotojást. Ha már egyszer...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.04.01. 13:15:15

Köszönöm a beszámolót! Nagyon örülök, hogy sikerült reprodukálnod, és ezáltal újabb híveket szereztél a kótyagos ötletnek tűnő receptnek. A só ünnepe ez a fogás! :-)

baliquez 2008.04.02. 00:27:34

Elindítottad az agyamat: elektronyos tikmonyfőzőnek ha átállítod a bimetálját alacsonyabb hőmérsékletre, akkor könnyebben el tudod készíteni a csodalágytojást, automatice. Mégsem lett volna hülyeség vennem egyet.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.04.02. 08:04:46

Az automatizálás nem rossz ötlet :-) Hm... lehetne spéci "sütőt" gyártani erre a célra. Már látom is a hírdetést: "Tartsa melegen a tojásait!"

ehran 2008.04.02. 11:02:37

Sziasztok!

Én is tettem rá kísérletet, még régebben, egy Büvösszakácsos cikk nyomán, én 35-40 percig föztem a tojást, és az eredmény nagyjából olyan lett, mint itt a képen látható. Engem sem gyözött meg a fehérje rész, de nem vagyok benne biztos, hogy ennek ilyennek kell lennie, így viszont sajnálom rá a tojást, hogy gyakorlatilag a felét kidobom.
A gondom hasonló volt, mint Benikutynak, azaz hogy csak maghöméröm volt, ezért azzal játszottam, hogy az elektromos lapon húzkodtam félre a vizes edényt, így próbálva egyenletes hömérsékletet tartani, de természetesen a módszer bizonytalanságából eredeztethetöen, nem biztos, hogy sikerült is. Lehet, hogy ezért nem sikerült a fehérje olyanra, mint kellett volna, de az a gond, hogy nem is tudom, hogy kellene kinéznie. Mindenesetre nekem nem a - Büvösszakácson használt - felhöszerü állapot jutott eszembe róla. :)
süti beállítások módosítása