Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Pirosra festett élelmiszer. Vajon mi lehet? Meztelen tojás!

2013.02.22. 09:03 :: Hobbiszakács

SK-AZH_3349.jpg

SK-AZH_3351.jpg

SK-2013-01-24-2051.jpg

21 komment

Címkék: Meztelen tojás Ecet és tojás

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr35097055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cyan 2013.02.22. 10:36:36

Megpucolt kemény tojás?
De minek pirosra festeni?
Lükék ezek a svédek! :)

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2013.02.22. 13:31:13

Nem tetszett a zöld alma színe valakinek? :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2013.02.22. 19:18:08

Nyers, tehát Chanti legalább olyan közel áll a megoldáshoz, mint "KCN". :-)

@fiam: Nem biztos, akkor is csak nyomokban van benne :-))))

cyan 2013.02.22. 19:32:16

Nyers. Akkor nem tojás.
Mozzarella? Továbbra se értem, miért kell pirosra festeni.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2013.02.22. 20:13:40

@cyan: Azért mert nem találtam a zöld ételfestéket.
Mankó: erős ecetszaga van.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2013.02.22. 20:26:16

Holnap reggel elárulom a "titkát", addig is itt van egy kép.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2013.02.22. 20:57:43

Színesre posírozott tojás? Már Húsvétra készülsz, Skadni?! :)

(bocsánat, Hobbiszakács ... :))

cyan 2013.02.23. 00:16:32

Posírozott? Az meg mi a bánat? Há' kérem szépen, vidéki vagyok, oszt illen külföldi szavakat nem ismerek. A konyhában sem.

piszt-ráng 2013.02.23. 08:15:18

@cyan: A tojáshéjat nagyrészt karbonátok alkotják, amik az ecetben feloldódnak, viszont a tojás belső, lágy héját nem oldja a gyenge sav.Most már tetszik érteni :-) De ha a gyenge savat nem érted,akkor:"Az erős és gyenge savak – ugyanígy az erős és gyenge bázisok – között csak a disszociáció mértékében van különbség. Arrhenius megállapította, hogy az ecetsav (CH3COOH) – mely gyenge sav – disszociációjának mértéke nő, ha azt vízzel hígítja.

CH3COOH + H2O ⇌ CH3COO− + H3O+

A fenti reakciót egyensúlyi reakcióként értelmezve könnyen belátható, hogy amennyiben nő az egyenlet bal oldalán szereplő víz mennyisége, – a tömeghatás törvényének megfelelően – a reakció "jobbra" tolódik el, azaz az új egyensúly beállásával nő az oldatban az oxóniumionok és az acetátionok (CH3COO−) mennyisége is." Nekem is így vált érthetővé. Miért piros?Mert a paradicsom is.

piszt-ráng 2013.02.23. 08:31:05

Tegnap 2013.02.22. 20:13:40-kor segített a kérdést feladó,csak nem reagáltam,mert a szakkifejezés nem jutott eszembe, nemvagyokmesterszakacs ebbe profi.

cyan 2013.02.23. 09:17:39

@piszt-ráng: Ó, köszi, így már értem!
Az én paraszti eszemnek elég lett volna csak annyi, hogy ecetbe dobd a héjas tojást, akkor megpuhul a héja, és olyan lesz, mint a gumi.
Kémiából sose voltam jó, nem is érdekelt :P

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.02.23. 11:36:16

@cyan: Én se :-) De hallottam már az Œuf poché kifejezést - mint a "buggyantott tojás" francia nevét. Biztonság kedvéért megwikiztem, és valóban:
fr.wikipedia.org/wiki/%C5%92uf_poch%C3%A9
en.wikipedia.org/wiki/Poached_egg
valamint a guglit elgurítva magyarul:
Posírozott tojás (bevert tojás, buggyantott tojás)
kifozde.hu/index.php?sorsz=348&cim=Pos%EDrozott%20toj%E1s&recept=recept
Itt szerepel az ecet is megjelenik:
"Hogy a fehérje ne folyjon szét fonalszerűen, hanem egyben megalvadjon, adjunk kb. 1 tk ecetet 1 l vízhez."
Hasznos tanácsként:
"Az éttermi konyhán, ha a tojást azonnal tálaljuk, tálalás előtt gyakran egy másik fazék forró vízbe tesszük: ez a víz sózott, de nincs benne ecet, így a tojás sós lesz, és az ecet íze eltűnik."

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.02.23. 11:46:44

Pirosra festettet nem, de vörösborosat találtam - aminek neve (nem meglepő módon :-P) (buggyabntott) tojás szőlősgazda módra:
chefsimon.com/oeufs-poches-vigneronne.html
Persze lehet szőlőjét művelő gazda, vagy más fordítása is, hiszen a meghatározás: aki szőlejét műveli bor készítésének céljából.
(Personne qui cultive la vigne pour faire du vin. - viticulteur)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2013.02.23. 16:25:30

@Mormogi Papa: Korrekt! Mi, akik határtalanul érdeklődünk, értjük azt is, hogy buggyantott, meg azt is, hogy posírozott.
Ahogyan Ady mellett nem tilos egy kis Baudelaire, Verlaine, vagy Rimbaud.
A gasztronómia is egyfajta költészet, az irányzatok határtalanok, hát még az eljárások! :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2013.02.23. 17:20:59

@piszt-ráng: @Mormogi Papa: Köszi szépen a hiányzó információ bejegyzését. Ecetben (12%) áztattam a tojást, másnapra a héjából csak egy vékony, de meglepően erős membrán maradt. Színtelen volt, gondoltam, megfestem. Piros élelmiszerfesték volt otthon, ezért lett piros. Fogyasztásra nem alkalmas, a (megrepesztett) tojásnak erős ecetszaga volt.

piszt-ráng 2013.02.24. 00:03:12

Szorosan a témánál maradva.Húsvét -ünnep,gasztronómia......és az alkalomnak megfelelő dekorációk,asztaldíszek,kopogtatók és egyéb.Fő motívum a tojás.Tyúk tojás mellett,fácán,pulyka,kacsa, liba és más tojásokat is látunk. Kik csinálják:egyet ismerek, ipar szerűen csinálják évi több 100 ezer darab.. Hogyan:Keltető üzemekből megvásárolják a terméketlen (8 nap után lámpázott)tojásokat,Kifúrják -azaz lyukat ütnek a tojás két végére és ki szívatják a tojást..Ezt követően mossák sterilizálják és mehet a virág nagykereskedésbe.Vízi szárnyasok (liba,kacsa) tojásai nagyon koszosak.A feladványban szereplő módszerrel történik a tisztítás,természetesen nem a teljes héj lemaratásával.20%-os sósav oldatban 20 percig áztatják majd friss vízzel öblítés .Áttörölgetve tiszta is a tojás.Hatékony munkamódszert a kémia segítségével.Így 5-6 forinttal olcsóbban lehet kínálni a terméket,de így sem kelendő mert a műanyag még olcsóbb és nem törik.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2013.02.24. 00:29:50

@Hobbiszakács: Bár nehezen értelmezem az eljárást (főleg az értelmét) nem látom a középső képen a héjat.
Én csak úgy a'la nature készítek buggyantott (posírozott) tojást héj nélkül, és ez esetben az ecet kellemes velejárója a "mutatványnak", mint az apró kanál dijoni mustár a nagy tál krémekben.
Savasság nélkül a Benedict sem volna az igazi ... :))

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2013.02.24. 08:53:46

@nemvagyokmesterszakacs: Értem én, hogy mit nem értesz :-) A "meztelen tojás" a konyhakémia terméke, gyakorlatilag ehetetlen, mert az ecet "bediffundál" a tojásba, olyannyira, hogy megcsapja az orrot. Vagy orrt? Megpróbáltam vízbe áztatva kicsalogatni belőle, és akkor merült fel bennem a "miért ne fessük meg egyúttal"?

A középső képen a leszúrt tojás látható. Mint egy léggömb, úgy hasadt szét a késhegytől az elasztikus proteinburok. Előtte labdáztam vele, úgy pattogott az asztalon, mint a kecskegolyóbis a deszkán
:-)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2013.02.24. 08:55:39

Utólag nézegetve az Internet tele van ilyen, kémiát népszerűsítő tojáskisérlettel:

www.imaginationstationtoledo.org/content/2011/04/how-to-make-a-naked-egg/

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2013.02.24. 08:56:25

@cyan: "Kémiából sose voltam jó, nem is érdekelt "

Én meg sokáig abból éltem meg :-)
süti beállítások módosítása