Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Norvég utakon - Rjukan és környéke (4) - Mael

2017.01.26. 06:44 :: Hobbiszakács

mael-azh_4826.jpg

A Norsk Hydro termékeit – a salétromot, a műtrágyát, majd a háború alatt a nehézvizet – Rjukanból vasúton a 16 kilométerre fekvő Mael kikötőjébe szállították, és ott behajózták.

 mael-azh_4815.jpg

A harminc kilométeres hajóút után az árut Tinnosetből vasúton tovább szállították Notoddenig, ott sleppekre rakták, és a Telemark kanálison keresztül Skienbe hajózták, ahol az árut tengerjáró hajókra rakták.  


mael-tinnsjo.jpg

A Tinn tó partján egy holtvágányra húzott szerelvény és az 1991-ben nyugdíjba vonult komp, az Ammónia őrzi a történelmi időket.

mael-dsc01707.jpg

A Norsk Hydroban a puskaporhoz szükséges salétromot, azaz kálium nitrátot ammóniából, az utóbbit pedig a levegő nitrogénjéből és a víz elektrolízisével nyert hidrogénből gyártották.  A nyolcvan tonna teherbírásra tervezett vagonon ammónia gyártására használt, rozsdás reaktor pihen. 

mael-dsc01702.jpg

A magas nyomással és hőmérséklettel működő reaktort függőleges helyzetben kell elképzelni: fent befújták a nitrogént és a hidrogént, lent pedig begyűjtöttek az ammóniát.

mael-dsc01697.jpg

Az  Ammonia  - 1914-ben állt szolgálatba, és 1956-ban vonult nyugállományba -  évtizedeken át szállította az árut és az utasokat. A nyugdíjas komp az egyedüli működőképes vasúti szerelvényt szállító gőzhajó a világon.

tinn-dsc01685.jpg

A Tinn tó Norvégia egyik, sorrendben a harmadik legmélyebb tava.

A tó mélyén nyugszik az Ammonia elődje, a Hydro. A vemorki nehézvíz szabotázs után egy évre a Norsk Hydro beszüntette a nehézvíz gyártását. A megmaradt nehézvizet a németek az utolsó cseppig vagonokra rakták, és Maelben behajózták a Hydro kompra. A szabotőrök, akik figyelemmel kísérték a mentési munkálatokat először a vasúti síneket akarták felrobbantani, végül a kompot szemelték ki célul. 1944 február 20-án az éjjel leple alatt bombákat rejtettek el a kompon, amelyeket a menetrend ismeretében úgy időzítettek, hogy lehetőleg a tó legmélyebb részén, ugyanakkor a parthoz aránylag közel süllyedjen el, hogy a civileknek legyen esélyük megmenekülni. A terv sikerült, a hordókat elnyelte a víz, a 47 utasból (köztük nyolc német katona) 29-nek sikerült partra úszni.

sk2-ph_azh0278.jpg

Az Ammoniától a Storegut vette át a stafétát. 1991-ig volt forgalomban. Nyáron, turista szezonban kedden és pénteken Mael és Tinnoset között jár.

mael-dsc01691.jpg

A Norsk Hydrot 1991 július elején bezárták. A Rjukanbanát - Rjukan vasútvonalat - járó vonat négy napra rá, július negyedikén közlekedett utoljára.

mael-dsc01731.jpg

A mini-múzeumként is működő jegyiroda csak júliusban és augusztusban van nyitva. 

mael-dsc01738.jpg

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: szabotázs Norvégia Norsk Hydro Nehézvíz Mael Ammonia Tinn tó

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr7912134997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása