Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

A felturbózott tojássárga

2021.04.01. 07:25 :: Hobbiszakács

A mai napra való tekintettel egy tíz évvel ezelőtti posztomról porolom le a port.

Aki az ötven perces tojást és az oeuf cocotte-t egyszer megkóstolta, az joggal eltöprenghet azon, hogy vajon miért nem szerepelnek étlapunkon gyakrabban? Több okból: elkészítésük nem éppen a legegyszerűbb, és friss tojásra van szükség, lehetőleg a szabadban kapirgáló tyúktól. Halovány sárgájú tojáshoz nincs nagy gusztusa az embernek.

Ez utóbbin aránylag könnyen lehet segíteni. Nem tudósok, hanem norvég fiatalok jöttek rá a megoldásra. Tudvalevő, hogy a tojás nem olyan törékeny, mint amilyennek látszik. Népszerű parti-trükk fogadást kötni arra, hogy akármilyen erős vagy, egy kézzel még egy nyers tojást sem tudsz eltörni. Ki lehet próbálni - biztonság kedvéért a kagyló fölött, vagy kint a kertben csináljuk! Száz kilós, csupaizom barátunknak még a szemüvege is bepárásodott az erőlködéstől. Végül eltörte, de csak úgy, hogy a tenyerében szorongatott tojásba nyomta a hüvelykujját. Csalás!!

 
 

A norvég srácok a tojás-trükköt két tenyerük közé szorítva, összekulcsolt ujjakkal végezték, így a tenyérben tartott tojásra két oldalról gyakoroltak szorítást/nyomást. Az eredmény ugyanaz volt. Hacsak a tojás nincs megrepedve - állítólag - nem történik semmi különös. Hanem, amikor a kísérlet végén feltörték a tojásokat, meglepve tapasztalták, hogy a két kézzel szorított, közönséges bolti tojások sápadt sárgája gyönyörű narancssárga lett. Minél hosszabb időt - másodpercekről van szó -  és minél erősebben szorították, annál mélyebb lett a színe. Facebook oldalukon éppen arról folyik a vita, hogy vajon a nyomás vagy pedig a tenyér melege a kiváltó ok.

Tegnap vásároltam a legnagyobb méretű, fehér héjú, "gépi" tojásokból egy tucatot. Hazaérve biztos ami biztos alapon beöltöztem, és nekifogtam a kísérletnek.

Hadd beszéljenek helyettem a képek:

 
 1. Bolti tojás sárgája
 
 
2. Félerővel, három másodpercig szorított tojás sárgája
 
 
3. Teljes erővel szorítva - öt másodpercig
 
 
 

Összehasonlítás végett álljon a három tojás sárgája egymás mellett. Így jobban látható a színbeli különbség. 

 

10 komment

Címkék: a felturbózott tojássárga kísérletek tojással április április

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr362788394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zuzuka 2011.04.03. 10:06:53

hihhihihahaha!!!
kételkedtem, de majdnem kipróbáltam:)

piszt-ráng 2011.05.29. 20:16:14

Ami igaz az igaz.A tojást nem lehet összenyomni a hegyes vége felől.Építők a tojást utánozva találták ki a boltívet,majd a gót építkezés is tán ebből merített.Mivel április így a színezéssel nem kísérleteztem inkább az ismerős termelőtől vásárolok ahol biztos a sötét sárgája és nagy.Nem attól sötétebb, hogy házi vagy gépi hanem a takarmány összetételétől.Például egy kiló takarmányhoz 1-2-deka piros paprika hozzáadásával már szenzációs szint lehet elérni.Lucerna liszt és még sorolhatnám ,de ez a baromfiak konyhája-

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2011.05.30. 09:31:19

@piszt-ráng: "1-2-deka piros paprika hozzáadásával" - jéééé, így készül az "instant" paprikás csirke?! Csak vizet kell hozzáadni,
:-)))

Vidor Komor 2021.04.01. 21:44:21

Épp mostanában lapoztam vissza az archívumodban és megtaláltam a cukorban és sóban 'megszárított' tojássárgáját. Meg arra is emlékszem, hogy (valamikor) 1,5 óráig 'temperáltál' egy lágytojást. De a legvagányabb az a buggyantott tojás volt, amit spenóttal és pirított kenyérrel készítettél NEKEM -- reggelire. A svéd király lemaradt erről a szép akcióról. Böjtös kosztot készítettem a tegnap: hajdina tálbafőttet. Nem rossz. 25o g hajdinát megfőztem tejben (előbb kevés vajon megforgattam), majd hagytam fedő alatt dagadni 15 percet. Majd adtam hozzá: 15o g aprózott datolyát, 1oo g áztatott mazsolát, fahéjat, 3 szegfűszeget, őrölt kardamomot, 2 ek. mézet, kókuszlisztet, 3 tojást (nem választottam szét, csak fölvertem, mint a rántottának), s mivel egy kicsit hígnak találtam, tettem még hozzá tönkölybúza grízt -- mert épp volt itthon. Jénai tál: vaj, prézli, bevakoltam a massza felét és elterítettem rajta a köv. betétet: 5 nagyobb alma megreszelve, 2 ek. cukorral összekeverve. Jött a massza 2. része és ráöntöttem 25o ml főzőtejszínt. Reszelt csokival beszórtam, 35 percet kemencéztem. Vanília sodót nem készítettem hozzá, mert böjtben nem illik halmozni az élvezeteket. Nem volt túl édes, így nem desszertnek ettük, hanem főételnek. Utána nagy pohár víz. Legyen elég... A hajdina remek találmány, levesbe is szoktam tenni, meg az ilyen ételek is hasznosak. A receptet a neten találtam, én egyszerűbben csináltam meg. Estére nagy gombakalapok (a tönkök aprózva, párolva, kevés gulyáskrémmel), spenóttal, telemea sajttal, kemencézve. Vastag jaurtba prézlit kavartam, s azzal fedtem le, ujjbeggyel likat fúrtam, vajdarabkát tettem bele. Vasárnapi terv: marhabélszín roston, spárgával és kéksajt mártással. Nem kimondott húsvéti étel, de szegény ember azt készít, amit a hűtőben talál...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2021.04.02. 08:36:56

@Vidor Komor: Apropó vanília sodó. Bécsi cukrászdában szentségtörés custardnak nevezni. Ezt Rick Stein műsorában láttam/hallottam. Máskor meg azt, hogy a custard nemnewtoni folyadék, mint a futóhomok: lehet járni rajta. Na jó, egy ideig. :-)

Vidor Komor 2021.04.02. 09:06:52

@Hobbiszakács: no, megnéztem a fordítást, a sodó és a puding egyformán custard. A sodón nem lehet járni, de a puding megtartja a macskakölyköt (lásd még 25%-os tejföl). Rick Stein nem tehet róla, h az angol nyelv ilyen szegényes... A vaníliasodó pedig sűrűbb a borsodónál, miként azt az Édesanyám konyhájában megtanultam. Karamelles gríz borsodóval!!!!! Az ám a valami!

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2021.04.02. 09:55:48

@Vidor Komor: Ricket a bécsi vezetője "utasította rendre". Egy, a budapesti New York kávéházhoz hasonló, puccos helyen ültek, a pincér rosszalló pillantását tolmácsolta - amikor Rick megdícsérte a "custardot".

A gríz nem szerepelt a kedvenceim között, de a Kárpátok déli oldalán népszerű karamell krémet nagyon szerettem.

Amióta Stockholmban lehet darált mákot kapni, azóta nem tudok betelni a mákos tagliatellivel.
Ízes emlékek...
süti beállítások módosítása