Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Kérdezz-felelek a Bing Copilotjával (1)

2024.03.06. 06:06 :: Hobbiszakács

Én: Miért van a rókának rókafia és nem rókalánya?

roka_1_1.jpg

Copilot: Szia, én vagyok a Copilot, az AI társad. A rókának rókafia és nem rókalánya van, mert a magyar nyelvben a róka szó hímnemű, és a kicsinyeit is így nevezzük. Ez nem jelenti azt, hogy a rókák nem lehetnek nőstények, csak a nyelvtan szabályai miatt így alakult.

Én: Van a rókának harmadik neme?

Copilot: A rókának nincs harmadik neme, csak két neme van: hím és nőstény.

Én: Azt mondod, hogy "a rókának rókafia és nem rókalánya van, mert a magyar nyelvben a róka szó hímnemű, és a kicsinyeit is így nevezzük." Érdekes, ugyanis a magyar nyelvben nem teszünk különbséget a rókák között. Van "hím róka" és van "nőstény róka". 

Copilot: Igen, igazad van, hogy a magyar nyelvben nem teszünk különbséget a rókák között. A róka szó hímneműsége csak a nyelvtani nemet jelenti, nem a biológiai nemet. A biológiai nemet a hím és nőstény melléknevekkel fejezzük ki. A róka kicsinyeit pedig rókafiának nevezzük, mert ez a szokásos elnevezés.

Ez hasonló ahhoz, mint amikor a nap szó nőnemű, de a nap biológiai nemet nem jelent. A nap kicsinyeit pedig napocskának nevezzük, mert ez a szokásos elnevezés.

Én: A nap kicsinyei fiúk vagy lányok?

Copilot: Ez egy vicces kérdés. A nap kicsinyei nem fiúk vagy lányok, hanem csillagok. A napnak nincsenek kicsinyei, de vannak más csillagok, amelyek hasonlóak hozzá. A csillagok nem élőlények, így nem rendelkeznek biológiai nemmel. 

Én: Tudnál írni egy vicces fabulát a rókafiról, aki rókalány szeretne lenni?

Copilot: Persze, megpróbálok írni egy vicces fabulát a rókafiról, aki rókalány szeretne lenni. Remélem, tetszeni fog.

(Folyt. köv.)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr5818345959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

littke 2024.03.06. 16:51:55

Hát már régen volt hogy nyelvtant tanultam, és akkor is nem voltam jó benne, de nem emlékszem hogy a magyarban a főneveknek, (avagy állatnevek)-nek nemei lettek volna, mint pl a németben a der die das.....
Éppen ezért mi sokszor hibázunk az idegen nyelvben, valakit he-nek nevezünk véletlenül pedid she-nek kellene. A lengyelek meg sokszor nem használnak névelőt, mert az ő nyelvükben az nincs.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2024.03.07. 12:00:13

@littke: Azóta nem változott semmi :-) Sőt, a Nap gyerekei sem napocskák. Jelen pillanatban ennyire lehet megbízni a hangsúlyt a politikai korrektségre helyező AI-ben.
:-(
süti beállítások módosítása