A Candela cég elektromos szárnyashajója, a Nova tavaly óta járja a stockholmi vizeket.
A 12 méter hosszú, 4,5 méter széles, 10 tonna súlyú, szénszálból készült katamarán, a világon az első elektromos személyszállító komp, amely szárnyashajó-technológiát alkalmaz.
Félórával az indulás előtt tekintélyes hosszúságú sor várja a Városháza előtti kikötőben a Novát. Huszonöt hely van rajta, kérdéses, hogy feljutok rá.
A felszállók megtorpannak. - Egy hely maradt – hallom az előttem állóktól. Népes társaság, nem tudnak határozni. Szempillantás alatt elfoglalom az utolsó szabad helyet. (Nagybátyám szerint a magyar ember utolsónak lép be a forgóajtón, és elsőnek lép ki belőle.)
A légpárnás szárnyashajóval ellentétben a Novát víz alatti „hidrofoil” (szörffólia) szárnyak emelik a Malaren-tó vize fölé.
A sebességkorlátozás miatt lassú tempóban haladtunk a sűrűn lakott partok mellett. Ekkor a még 2,7 méter mélységben levő szárnyak inkább fékezték, mint segítették az előrehaladást.
Alighogy kiértünk a nyílt vízre, a kapitány rákapcsolt.
A víz alatt immár 1,2 méterre levő szárnyak "felemelték" a Novát, és 25 csomó (45 km/h) sebességgel száguldottunk a víz fölött.
A hagyományos hajókhoz képest lényegesen kisebb hullámokat vertünk, de az, hogy hangtalanul már enyhe túlzás.
A Nova egy töltéssel négyszer teszi meg a 15 kilométeres távot. A "dízelmeghajtású" hajókhoz képest kétszer olyan gyorsan szállít – igaz, hogy sokkal kevesebb utast. A CO2 kibocsátás 95 százalékkal, az utazási időt pedig 30 százalékkal csökkenti.
Az SL – a BKV stockholmi megfelelője - kísérleti projektjét a nyár után értékelik ki. Akkor derül ki, hogy a Nova a stockholmi tömegközlekedés állandó részévé válik-e vagy sem.
Utolsó kommentek