Mire megtalálom a Stockholm közepén fekvő Bromma repülőtér 4-es hangárját, lefagy az orrom a metsző szélben. A biztonsági kapuk hangtalanul nyílnak, a citromsárga mellényes hölgy nem kér igazolványt, a nyakamban lógó fényképezőgép garancia a jó szándékra.
A hatalmas hangárban egy szemrevaló kisgép köré gyülekeznek a korábban érkezettek.
A kétszemélyes, elektromos repülőgép cseh gyártmány, a fenntartható repülés egyik előhírnöke. Pilótaoktatásra valamint tréningre is alkalmas.
Szemléltető eszköznek hozták a svéd elektromos repülőgépgyártás és a fenntartható, regionális légiközlekedés tervezetének a bejelentéséhez.
A 400 kg-os gép 200 kg-ot vihet magával, utazósebessége 120-200 km/h, a maximális – és biztonságos - hatótávolsága 300 km, mely során az elemkapacitásnak kevesebb, mint a fele fogy el.
A Li-elemek feltöltéséhez hangárban, Nikola„szupertöltővel” 21 percre, fedélzeti töltővel pedig tíz órára van szükség.
A norvégok előttünk járnak úgy a kutatásban - a Rolls Royce Trondheimben kísérletezik az elektromos motorokkal - mint a ritkán lakott országrészek települései közötti, regionális légiforgalmi hálózat kiépítésében. A fjordok átrepülésével rengeteg időt lehet nyerni. Bergentől Stavangerig például autóval hat óra az út, miközben elektromos repülővel – amely ráadásul környezetbarát is – csupán húsz perc.
A svéd kormány és az EU által kitűzött cél 2030-re a belföldi repülés fosszilis üzemanyag mentessé tétele. A külföldre irányuló repülőjáratok 2050-ig kaptak haladékot. (Ebben benne van a benzin növényi eredetű üzemanyaggal való helyettesítése is.)
Az első generációs elektromos kisgépek egy "töltéssel" akár 500 kilométert is képesek repülni,
- Egyelőre másoljuk az eredeti dizájnot, ámbár ki tudja, hogy milyen lesz a jövő repülőgépe – mondta az egyik előadó.
A határ a csillagos ég, arról nem is szólva, hogy a repülést valószínű, hogy a földi közlekedésnél korábban fogják önvezetőre állítani, már csak azért is mert odafent nincs gyalogos.
A bemutató után kigurították a kisgépet a kifutópályára, és a TV riportere reszkető inakkal beszállt a pilóta mellé.
Halk berregés után a gép eltűnt a szemünk elől, hogy pár perc elteltével tiszteletkört írjon le a fejünk fölött.
Utolsó kommentek