Hajónk, a Rosella az 1861-ben alapított Mariehamnban, „Mária kikötőjében” köt ki. Mariehamn az egyedüli városi hangulatú település a szigeteken, a nevét Marija Alekszandrovnáról, II. Sándor cár feleségéről kapta. Itt székel az ålandi autonóm parlament.
Mariehamn kikötője
A haditengerészeti szempontból stratégiai fekvésű szigeteket felváltva uralták a dánok, svédek, oroszok és finnek. Az ENSZ elődje, a Népszövetség 1921-es határozata értelmében a függetlenségét kivívó Finnország megtarthatta a szuverenitását a szigetek fölött, amely autonóm területté vált. Åland parlamentje a beszedett adók, valamint a finn költségvetésből juttatott támogatás keretében állapítja meg éves költségvetését.
Åland egy képviselőt delegálhat a finn parlamentbe. Az autonómia törvény teljes kulturális és nyelvi autonómiát, valamint részleges közigazgatási, jogalkotási, továbbá gazdasági önállóságot jelent.
Kötelek repkednek, láncok csörögnek, kikötöttünk. Partra lépéskor még egyszer ellenőrizzük, hogy átállítottuk az órát – a finnek egy órával a svédek „előtt járnak” - nehogy lekéssük az esti járatot.
Az „észak Gibraltárjaként” is emlegetett Åland a Krími Háborút lezáró 1856-os párizsi béke értelmében vált demilitarizált övezetté. A keskeny félszigetet átszelő allét szegélyező épületek közül a Viking Line irodája és az evangélikus templom mellett a semlegesség betartására ügyelő orosz konzul villája érdemel említést.
Mariehamn központja - térkép
A kíváncsi szemek elől szemérmesen elbújó jachtok kikötőjében hangulatos éttermek között lehet válogatni.
Ami egyből feltűnik, az, hogy a feliratok svédül vannak, és az üzletekben euróval és svéd koronával is lehet fizetni. Åland hivatalos nyelve a svéd. Igaz, hogy Finnországban két hivatalos nyelv van – a finn és a svéd - de Åland kivételt képez ez alól. A 28 ezer főre becsült lakosság 96 százaléka svéd anyanyelvű. Svédországot is beleértve Åland az a közigazgatási terület, ahol a legtöbben beszélnek svédül.
A szabadon sétáló pávák miatt kapuval zárt híd vezet a sziget strandjára. A homokos tengerpart és a sekély víz a tíz fokkal hidegebb vizű Balatonra emlékeztet.
A szigetek legfőbb látványossága a Viking Line terminálja közelében horgonyzó Pommern.
Az 1903-ban Glasgowban épült, 1952-óta múzeumként látogatható acélozott testű négyárbocos múzeumhajó az 1900-as évek tengeri közlekedésének állít emléket. Nyugdíjazásáig bejárta az egész világot.
Az 1930-as években búzát szállított Ausztráliából Nagy-Britanniába. Méghozzá rekordidő, 94 nap alatt! Nem csoda, hogy két alkalommal is megnyerte az Anglia és Ausztrália között megrendezett ”The Grain Races” vitorlásversenyt.
A többszintes vitorlásóriás kényelmi felszerelése – a képen a kapitányi fülkéhez tartozó fürdőszoba - és hajó gyomrában kiállított használati tárgyak – szextánsok, a ködkürt és méretes kötelek – nézegetése közben gyorsan telik az idő. Szerencse, hogy a Viking Line terminál alig tízpercnyi járásra van.
A Rosella időközben még egyszer megjárta az oda-vissza utat. Megvárjuk, amíg az utasok kiszállnak, aztán rajtunk a sor. Két és fél óra alatt bőven futja az időből egy (előre lefoglalt) svédasztalos traktára és egy röpke látogatásra a vámmentes boltban. A jól sikerült kirándulás örömére akár táncra is perdülhetünk.
Este nyolckor érkezük vissza Kapellskärbe. Sörösládákkal megrakott kézi szekereket vonszoló utasokkal együtt vonulunk a parkolóban várakozó autóbuszokhoz.
Utolsó kommentek