A stockholmi Műszaki Múzeum „Zero City” kiállítása keretében történelmi járműveket állítanak ki, köztük az első svéd gyártású, saját motorja által hajtott gépjárművet, az 1897-ben tervezett Vabis-t, amelynek 1903-ban fejezték be a fejlesztését. (Sorozatgyártásra nem került sor.)
Lelkes szakik több ezer órás munkával renoválták a 120 éves jármű alkatrészeit, és működésképessé tették az 1902-ben készült B-motort*.
Külön kihívást jelentett a speciális bolygó-kapcsolószekrény, és a motor hűtése. (Ez utóbbit máig sem tudták megoldani.)
A korabeli lovas kocsik és hintók külsejét követő, szögletesek dizájnú VABIS és a helyreállítást végző "Aros Motorveteraner" csapat a múzeum előtt állta a kíváncsiak rohamát.
A bemutatóra szóló meghívó szerint a renováló gárda célkitűzése: elindítani, és legalább tíz métert vezetni a Vabist.
A motorizált kurblizás, és a szapora olajozás meghozta az eredményt, és a Vabis füstölögve elindult. Az előtte álló mobiltelefonnal fotózók miatt a sofőr nem látta a tőle öt méterre álló kőoszlopot. Mire szétrebbentek, már késő volt.
Ez bizony még a fele sem volt a kitűzött távnak. Nem adták fel, hanem embererővel eltolták a múzeum előtt húzódó sétány végére, ahol ismét előkerült a motorkurbli. A füstfüggöny leple alatt Christer Fuglesang, az első svéd asztronauta személyében új sofőr is ült a bakra.
A nagyobb sebességhez szokott sofőr keze alatt az ördögi masina megiramodott, és kis híján elütötte az előtte dolgozó filmest.
A korabeli szokásnak megfelelően a járókelőket vörös zászlóval figyelmeztető, cifra ruhás forgalmistát követő Vabis a legkisebb tétovázás nélkül nemcsak, hogy végigfutotta a száz méternél is hosszabb távot, hanem vissza is tért a múzeum elé.
Jegyzet: * Egy forrás szerint kéthengeres, 15 lóerős, Wentzel féle B-motor.
Utolsó kommentek