Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Quo VABIS?

2022.06.02. 10:20 :: Hobbiszakács

A stockholmi Műszaki Múzeum „Zero City” kiállítása keretében történelmi járműveket állítanak ki, köztük az első svéd gyártású, saját motorja által hajtott gépjárművet, az 1897-ben tervezett Vabis-t, amelynek 1903-ban fejezték be a fejlesztését. (Sorozatgyártásra nem került sor.)

sk2-ph-dsc07049-2.jpg

Lelkes szakik több ezer órás munkával renoválták a 120 éves jármű alkatrészeit, és működésképessé tették az 1902-ben készült B-motort*.

sk2-ph-dsc06957.jpg

Külön kihívást jelentett a speciális bolygó-kapcsolószekrény, és a motor hűtése. (Ez utóbbit máig sem tudták megoldani.)

sk2-ph-dsc06940.jpg

A korabeli lovas kocsik és hintók külsejét követő, szögletesek dizájnú VABIS és a helyreállítást végző "Aros Motorveteraner" csapat a múzeum előtt állta a kíváncsiak rohamát.

sk2-ph-dsc06920.jpg

A bemutatóra szóló meghívó szerint a renováló gárda célkitűzése: elindítani, és legalább tíz métert vezetni a Vabist.

sk2-ph-dsc06970_1.jpg

A motorizált kurblizás, és a szapora olajozás meghozta az eredményt, és a Vabis füstölögve elindult. Az előtte álló mobiltelefonnal fotózók miatt a sofőr nem látta a tőle öt méterre álló kőoszlopot. Mire szétrebbentek, már késő volt.

sk2-ph-dsc06983_1.jpg

Ez bizony még a fele sem volt a kitűzött távnak. Nem adták fel, hanem embererővel eltolták a múzeum előtt húzódó sétány végére, ahol ismét előkerült a motorkurbli. A füstfüggöny leple alatt Christer Fuglesang, az első svéd asztronauta személyében új sofőr is ült a bakra.

sk2-ph-azh_0099.jpg

A nagyobb sebességhez szokott sofőr keze alatt az ördögi masina megiramodott, és kis híján elütötte az előtte dolgozó filmest.

sk2-ph-azh_0095.jpg

A korabeli szokásnak megfelelően a járókelőket vörös zászlóval figyelmeztető, cifra ruhás forgalmistát követő Vabis a legkisebb tétovázás nélkül nemcsak, hogy végigfutotta a száz méternél is hosszabb távot, hanem vissza is tért a múzeum elé.

sk2-ph-dsc07008.jpg

 

Jegyzet: * Egy forrás szerint kéthengeres, 15 lóerős, Wentzel féle B-motor.

5 komment

Címkék: Stockholm VABIS Tekniska Museet Surahammarbilen Gustaf Erikson Vabis Aros Motorveteraner

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr8317846503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2022.06.04. 08:12:30

Kőoszlop, filmes... ilyesmivel valószínűleg nem találkozhatott az űrben.
Ezt próbaképpen írom a mobilról.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2022.06.04. 11:22:18

Technikai kíváncsiságomhajt:
a váltóműnek van-e hátramenete?

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2022.06.05. 08:04:47

@Mormogi Papa: Van, megmutatták a kar "hátramenet pozícióját". Hogy működik-e, azt már nem. :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2022.06.05. 11:16:01

@Hobbiszakács: Köszönöm, ez igen fontos a járműveknél, bár a motorkerékpárok kőzött csak az oldalkocsisokra jellemző. Pedig néha a kerékpároknál sem ártana - ezt akkor érezni igazán, mikor egy "kontrafékest" próbálna megfordítani, de a fék beáll.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2022.06.06. 10:59:39

@Mormogi Papa: A Giron és a Tour-on lehet látni rengeteg megfordított biciklit... a kisérő autók tetején. :-)
süti beállítások módosítása