Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Gávárjít Mászkvá

2023.10.05. 11:04 :: Hobbiszakács

sk-dsc03355.jpg

- Vajon mit jelent a Málenkij robot? - kérdezte Kékszemű, mikor sokadszorra haladtunk el az emlékhely mellett.

sk-dsc03389-2.jpg

- Oroszul van, málenkij kicsit, robot munkát jelent. Ezzel az indokolással hurcolták el a szovjetek által megszállt országokból a háború borzalmait átvészelt civileket.

sk-dsc03366.jpg

- Te értesz oroszul is? – csodálkozott.

Középiskolás koromban oroszul tanultunk. Kötelező tantárgy volt egészen 1968-ig, az emlékezetes Varsói szerződésből való kiugrásig. A kutató munkához szükséges irodalmazásnak köszönhető, írni-olvasni azóta sem felejtettem el. Utólag visszagondolva számos probléma megoldásában segítettek a szovjet tudományos „zsurnálok”.

Az egyik nyári vakáció alatt a középhullámon skáláztam, amikor Moszkvára tévedt a rádiónk mutatója. A légköri zavarok miatt gyakran recsegő Kossuthhoz és az alig hallható Petőfihez képest az adónak kristálytiszta hangja volt. Ami meglepett, az a bemondó kiejtése volt. Újonnan szerzett tudásomat igyekeztem a tanév első óráján kamatoztatni. Vesztemre, ugyanis a tanárnő csúfolkodásnak vélte. Hiába erősködtem, hogy tessék elhinni, így beszélnek az oroszok, két lábbal rúgott ki az óráról.

Mondhatni, úgy jártam, mint Móricka, aki az időnként sípolásba, berregésbe, csipogásba fúló Szabad Európa Rádió nyelvtanfolyamán tanult angolul: „Áj em… BZZZZ… BBBBBZZZZ… e bój… ZRRRR…GRRRR”

Beatzenét a hatvanas években – mondhatni kizárólag - a Szabad Európa Rádió sugározott. Néha szerencsém volt, és a 25 méteres rövidhullámon „bejött” a BBC magyar adása. Emlékszem Mickey Grantra: „A Rolling Stones fiúk a kerítésen üldögélnek, konferálta. – Ahogy a hangjukból kiveszem, alighanem szögesdrót kerítésen.”

A rövidhullámú adók közül egyedül a Prágában élő olasz kommunisták "Oggi in Italia" adását nem zavarták, ahol a kötelező „Bandiera rossa/ Avanti popolo” és a Bella ciao mozgalmi dalok után következhetett Adriano Celentanoval az Azzuro, a Ragazzi Della Via Gluck, és La Coppia Più Bella Del Mondo…

A Kékszemű megérintette a vállam. Megérkeztünk.

4 komment

Címkék: Málenkij Robot Emlékhely

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr3518228233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

littke 2023.10.05. 18:33:54

Nos, én is sajnálom hogy a sok év kötelező orosz forszírozás teljesen eredménytelen volt. Mert amit tanultunk az "nyemeckije fasísti zanyáli gyerevnya v Ukrajny, tam onyi ubili matyka i ocerju Szása Filippova..." téma körű volt.
A 60 -as évek fő beat/rock zene forrása emlékezetem szerint a Radio Luxemburg volt, talán nem zavarták de nem jött be jól.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2023.10.06. 08:14:34

@littke: A Radio Luxemburgot nem zavarták, de gyengén jött be, el-eltűnt, ráadásul "lebegett". (A Petőfi "mellett volt")

Amikor először láttam mikrohullámú sütőt. Azt hittem, hogy konyha TV. Jót nevettek rajtam. Akkoriban jött be a CD technika, elsők között vettünk CD játszót. Csak egy CD-lemezre telt: a Rigoletto Callassal, Di Stefanoval és Gobbival. Igyekeztem nem vigyorogni, amikor magabiztos mozdulattal próbálták dobozostól betuszkolni a masinába. :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2023.10.06. 12:18:38

Nekünk 4 év felsőtagozat, majd a 4 év középiskola - plusz az egyetemen már nem is emlékszem, hogy két év vagy két félév...
Azért még emlékszem pár szóra - meg bugyuta dalszövegekre. Hja, " Já mnógá zabül...

littke 2023.10.06. 15:20:52

@Hobbiszakács: Nos a microwave suto es a CD joval kesobb jott, akkor mar nyugaton voltam. Nekunk, Budan laktam, se TV, se magno nem volt a 60 as evekben, a mosassal a Patyolatba jartam. Volt egy Vadasztolteny gyari radio, TVt nezni egy ismeroshoz jartam alkalomadtan. Egy kis Lehel hutoszekrenyt megspendiroztunk, nagy csoda volt.

Kelet Nemetben mikor autostoppoltam, kb 65 ben, a Lipcsei Vasaron, lattam egy mukodo szines TVt alig hittem a szememnek, nagy tomeg nezte a kiserleti szines adast.
süti beállítások módosítása