Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Heringvacsora az üveghutában

2008.11.21. 11:00 :: Hobbiszakács

 

A délsvéd Småland tájvidéknek a Kalmar és Växjö közötti Üvegbirodalomnak (Glasriket) is nevezett részén összesen tizenhat településen foglalkoznak üvegtárgyak készítésével.
 
 
A „Kosta Boda” és az „Orrefors” üvegmanufaktúrák világmárkák, a Målerås-i Mats Jonasson kristályszobrai pedig a gyűjtők számára jelentenek csemegét.
 
 
A kristálytömbbe foglalt orchideák és liliomok soha nem fonnyadnak el.
 
Az 1742-ben alapított Kosta Boda díszüveggyárban ma is kézzel készítik az üveget.
 
 
Az üvegtárgy művészek, műszaki rajzolók, üvegfúvó mesterek, kézművesek és vásárlók találkozásának eredményeként jön létre.
 
 
Az üveggyár tőszomszédságában, a kirunai Jégszálloda sikerére alapozva Üvegszálloda építésébe kezdtek. A falak és a padló nem lesz üvegből, de a színes üvegszobrokkal díszített úszómedence igen. (Remélhetőleg nem üvegvattával tömik meg a matracokat.)
 
 
A látogatás fénypontja a hangárra emlékeztető üvegfúvó-műhelyben megterített vacsora volt, melyhez a zenét egy oldtimer zenekar szolgáltatta.
 
 
A rendezvény neve Hyttsillen, azaz a “Üveghuta-hering” volt. A svédasztal-stílusban terített heringvacsora bevezetéseképpen üvegfúvó mesterek színes tálakat fújtak.
 
 
A fúvócsövek végén pergetett, vörösen izzó gömbökből színpompás dísztálak sikeredtek.
 
 
Varázslatos este volt, melyet a kegyetlenül sós sült hering sem tudott elrontani.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr30780899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2008.11.21. 13:56:55

Hobbiszakács, rendszeresen nézem a BBC Prime-on a BH és egyéb ilyen műsorokat. Üvegáruknál mindig mellélövök. Az értéktelennek és mosolyognivalóknak gondoltak mindig a legdrágábbak. Úgy hiszem, most is így fogok járni, de nekem a díszítések nem tetszenek. Egyedül a Petesejt megtermékenyítés közben című alkotás vett le a lábamról. Azt el tudnám képzelni itthon, a hálószobában. Az élet keletkezésének misztériuma mindig elbűvöl.
Vagy az csak egy fekete kukac egy kék almában? :)

Gabah · http://www.piazza-piazza.blogspot.com 2008.11.21. 14:05:19

Óóóó, ez csodás lehetett! Van ám nekem egy gyümölcsöstálam a Costa Bodától! Imádom, és vigyázok is rá, mint a szemem fényére! :-)
Azért szívesen tennék egy kört abban a gyárban! ;-)

maybach 2008.11.21. 14:06:45

Biztosan látványos program volt.
Én eddig híresebb üveggyártó helyen Muranoban voltam. Elképesztő látvány ahogy alakul az üveg a mesterek keze alatt.
Parádsasvár meg rég bezárt.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.11.21. 14:34:18

A Kosta Boda jegyzette álló alak tarthatna legalább egy fuvolát - mindjárt érthetőbb lenne a kompozíció:
Gitárbűvölő három vaddal…
Mi is nézegettünk Velence (az olasz) körüli szigeteken üvegfúvókat, s mi is meglepődtünk azon, milyen drágán adnak néhány terméket, ami nekünk bizony nem kéne… például az üvegbonbonok.
És ismét bebizonyosodott, hogy egy húron pendülünk, Fiam - nekem is az jutott az eszembe, pedig nem vagyok Móricka :-)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2008.11.21. 15:06:17

Nem magyarázkodni szeretnék, csak kihangsúlyozni, hogy a díszítések nem tetszenek (persze erre sem vagyok büszke, de legalább őszinte), maga az üveg igen. Én is órákon át tudom nézni az üvegfúvókat. Sőt, Pesten volt egy (biztosan több is, de én egyet ismertem) bácsi, aki sk. készítésű karácsonyfagömböket árult. Na, Őt is sokáig tudtam nézni munka közben.
Sajnos én még nem voltam üveggyártó helyen, de vágyom rá, hogy legyek.
Minden alkotó munka előtt maximális tiszteletem!

Mormogi, örömmel olvastalak! :D

Zuzuka 2008.11.21. 19:44:40

klassz! gyönyörűek a végtelenségig üvegbe zárt virágok, az erősen sminkelt kelyhekből is elfogadnék párat, de az első darab a frászt hozta rám:) angyalszárnyú cickós ördög? hááát, ez is művészet!

Parádsasváron élt Nagyim testvére, épp az üveggyár mellett. sokat nyaraltam ott régen, és a vásott kölök barátokkal mindig a selejtes üvegkupacban kutattuk a kincseket. vittem is haza sok "értékes darabot" de a család nem értékelte, rejtélyes módon valahogy mindig eltüntek...:)

a kék gömb az a tenger, és egy polip kiváncsiskodik ott, csak óvatos, mert fél, hogy vacsora lesz belőle:)

Kőmanó 2008.11.22. 09:43:02

Mint minden művészeti ág, keresi az újjat. Ebből az üvegművészet sem kivétel.
Itt is, mint a többi művészeti ágban, sok esetben nagyon eltér az alkotás a közizléstől.
Ilyenkor gondoljunk csak Van Gongra, Picassora, Csontvárira, Mirora és még sorolhatnám, akiknek alkotásai kezdetben milyen ellenszenvet váltottak ki a közönség körében.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2008.11.22. 10:09:51

Ehhez hasonlókat szerintem készítettek már Angliában. A minták legalábbis nagyon ilyenek voltak és nyilván nagyon értékesek, mert igen jó áron kelnek el aukciókon.
Látom, hogy művészet, de a hatás, amit bennem keltenek, nem kellemes.

Az említett festők művészetét nagyon szeretem, Kőmanó, megtoldva még Chagall-lal és Dalival. Az építészetben Gaudí az egyik nagy kedvencem.
De például Picasso Guernica-ját azért nem tenném ki a nappalim falára.

Kőmanó 2008.11.22. 12:48:01

Bezzeg Picasso korai műveit? Én csak azt szerettem volna ezzel kihangsulyozni, hogy ami mostanában nem tetszik nekünk, az még nagyon is tetszhet majd unokáinknak.

Zuzuka 2008.11.23. 10:19:02

szerencsére mindenkinek más tetszik, és más az ízlése, igy kerek a világ.:)
én az érzéseimre hallgatok mindig, ezért a közvetlen környezetemben lévő képeket, tárgyakat aszerint válogatom, hogy jó legyen ránézni, kellemesen érezzem magam a társaságukban. nem szeretek "agyalni" egy alkotáson, és az első benyomás nagyon fontos.

sosem értettem azokat a magángyűjtőket, akik otthon dugdossák a híres, értékes műveket és csak egyedül gyönyörködnek benne:( az alkotó biztos nem ezt szerette volna...
és én is szeretném látni!:)))

muskotály küvé 2008.11.24. 17:33:12

Tavalyelőtt hoztam asszonynak Stockholmból valami szép üvegdolgot - megnézem a szekrény tetején, mi a márkája :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.11.25. 17:06:12

Különben a Kosta Boda gyönyörű dolgokat csinál. Édesanyám gyüjti az üvegtárgyakat (főleg a kékeket) ráadásul minden évben jár Svédországba, ahonnan tutkóra hoz valami nagyon szép üveget.
De hogy a finneket is reklámozzam, arrafelé is nagyon szép dolgok vannak. A sok közül az egyik legfrankóbb az Ittala gyár, ahol például a mai napig gyártják Alvar Aalto 30-as években tervezett dolgait, melyek rendes használati tárgyak. Na ez a fajta kontinuitás is irígylésre méltó!
süti beállítások módosítása