Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Sharga mooshcot-eye? No, no! Zold-velteleeney!

2009.11.16. 08:16 :: Hobbiszakács

 

Magyar borokat kóstoltam Stockholmban!
A helyszín a Café Opera - pontosabban az emeletén levő Operaterassen - étterem volt.
A neves étterem Stockholm központjában van - az alkalomhoz illő kifejezéssel élve - számtalan apró köpésre a Királyi Palotától. 
Az Ungersk vinprovning című, swenglish - azaz svéd-angol – nyelven szerkesztett borkóstoló jegyzetfüzet szerint közel 150 magyar bor kóstolására volt lehetőség.
A Hungarian Wine Marketing Agency által kiadott füzet végén rövid magyar-angol parlőr segített az idegen számára kimondhatatlan magyar szavak helyes kiejtésében.
A kiejtési tanácsadó szerint az aszú a-soo, az olaszrizling olas-rizling, a hárslevelű harsh levelue, a szürkebarát pedig soor-ke-baratnak ejtendő. A furmint foor-mint, a bikavér bee-ka-vair, a kadarka pedig kadarkah.
A füzetben szereplő kiejtésjavaslatok közül az alábbi tíz "név" megfejtését az olvasóra bízom.
1.       Chair-seguee-fooseresh
2.       You-fark
3.       Keer-eye le-agne-ka
4.       Cake frunkosh
5.       Some-orodney
6.       Sah-ruzz
7.       Pootogne-osh
8.       Aid-ash
9.       Doo-ler
10.    Cake-nalue

36 komment

Címkék: magyar borok stockholmban

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr531526259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

starfokker 2009.11.16. 10:25:27

1. cserszegi fűszeres
2. juhfark
3. királyleányka
4. kékfrankos
5. szamorodni
6. shiraz
7. puttonyos
8. édes
10. kéknyelű

mondhatnám, nájsz :D (a 9-est másra hagyom)

Attilajukkaja 2009.11.16. 11:31:03

Nem kivanom megkerdezni, mi volt a reakcio. Biztosan jo.
Vessetek meg, de en nem vagyok egy sznob borimado. Nekem az a bor jo, ami eppen izlik. Aztan hallottam, hogy nem ugy van az: sok szabaly es tradicio szabalyozza a bor kivalasztasat. Hogy visszaterjek a lenyeghez (to make a long story short), miutan sokszor iparkodtam megfeleni a borivaszati elvarasoknak, jott egy francia conossieaur (?), aki a fulembe sugta egy fogadason, hogy az igazi borivasz azt issza, amihez eppen kedve van! Mert O mar megteheti!
Azota ugy dontottem, hogy leszarom a konvencionalisan eloirt szabalyokat es ugy viselkedem, ahogyan a nagyok: visszaterek az alapokhoz es azt iszom, ami eppen jol esik.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2009.11.16. 18:22:39

@starfokker: 9-ből nyolc talál :-)
@Attilajukkaja: Nem vagy egyedül :-) Általában egy-két fajtát kóstolok. Jelen esetben egyet, méghozzá a Gere féle Kopárt. A francia borbemutatókon is megelégszem a St. Petrus Pomerollal. (Évfolyamtól függetlenül kitartok mellette.) Kellemes emlékem egy stockholmi borpincében tartott Bordeaux-i kóstoló (Medoc), amelyre a fél társaság nem jött el. Józan maradtam, de a nyelvem napokig cipőtalpnak képzelte magát.

Benikuty 2009.11.16. 19:46:45

Nem kis öröm, hogy ennyi honi bor eljutott a svéd királyi fővárosba:)

Attilajukkaja 2009.11.16. 20:07:31

@Hobbiszakács:
Az itthoni vorosben nalam is a villanyi vezet, de nem eskuszom a Gere pinceszetre!
Egyszer en is jartam Burgundiaban, de nem lehetett valami jo evuk, mert ritka szar bort ittam naluk. Voroset es feheret is. Raadasul ott kellett megtudnom, hogy Dijon-ban, Burgundia szekhelyen, egy szal mustar, annyi nem terem. Vagyis a dijoni mustar olyan, mint a svajci csoki. Baromi finom, de senki ne menjen Svajcba, hogy csoki ultetvenyt lasson :o)

Attilajukkaja 2009.11.16. 20:10:37

@Benikuty:
Igy van! Ezt en is el akartam mondani, csak valahogy mindig kimaradt a sok bla-bla kozott. Koszi, Benikuty!

Benikuty 2009.11.17. 21:19:09

@olzka: erre jövő ilyenkorra nem jöttem volna rá:)

Attilajukkaja 2009.11.18. 17:48:36

@Benikuty:
En SOHA nem jottem volna ra. Nekem a "dulo" nem egy bor :o)))
De Olzka egy beavatott. Igy nem er!
Amugy Kocc mindenkinek!
(Hja, koccintani is tudni kell! Erre evek ota tanitom a csaladomat. A megfelelo pohar es a megfelelo fogas kell hozza, mint tudjuk.)

Attilajukkaja 2009.11.18. 18:06:36

Most ujra vegigpasztaztam a kepeket. Foleg az utolso kep tetszik. Eles, szep es lenyegretoro. A bort tolto es az azt befogado egyen is jol latszk rajta.
Kulon kiemelheto a bort tolto kezenek dekoracioja. Nagyon disztingvalt/dekorativ/szep, mig a bort befogado embere inkabb hetkoznapi, oreges. Barmelyikunke lehet, vagyis nem kell szoronganunk a kep lattan. A kep jo erzessel tolti el a magamnakvalo embert is. Akar en is lehetnek, akinek toltenek.
Ez melegseggel tolt el :o)
Mindig elcsodalkozom azon, hogy egy fotografia mikre kepes!

Benikuty 2009.11.18. 21:23:05

@Attilajukkaja: :)Mint a képeken látszik, tölteni sem tud mindenki elegánsan.

Benikuty 2009.11.18. 21:24:40

@Attilajukkaja: na, ő tud:) Nem markol, kecsesen tart.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2009.11.19. 07:51:51

@olzka: Kocc-kocc! :-)
@Attilajukkaja: @Benikuty: Így igaz: a (jó) bor csak úgy egymagában nem minden.
:-)

Zuzuka 2009.11.19. 19:10:25

jó képek valóban! van néhány sommelier ismerősöm (mind nő), nagyon értenek az ízléses kínáláshoz.
@Attilajukkaja: ékezet nélkül nagyon hihhihi az utolsó előtti mondatod:)) bocs.

Attilajukkaja 2009.11.20. 00:19:39

@Hobbiszakács:
A jo bor egymagaban nem minden. Nagy igazsag. En ugy modositanam, hogy a jo bor egymagaban nem is jo :o)

@Zuzuka: Az ekezetek hianya miatt sok kritika er,...de ilyen kedvesen meg soha senki nem tette szova :o)
Amugy teljesen igazad van! Vannak szavak, amikkel vigyazni szoktam. Pl. nem mindegy, hogy nemi vagy ne'mi problemakkal kuzd az ember. Ha eszreveszem, odafigyelek az ilyesmikre. De mar gyakran eszre sem veszem, annyira hozzaszoktam az ekezetek hianyahoz. Nem vagyok ra buszke, de igy alakult!

Attilajukkaja 2009.11.20. 00:25:59

@Benikuty:

Igen!!!! A bort tolto no mozdulata kifejezetten kecses. Az embert elkezdi izgatni a gondolat, hogy miben folytatodik egy ilyen kacs :o)
Ha a valasz az, hogy "ugorj vissza az elso kepre", akkor meg vagyok elegedve.
(Szerintem, tenyleg az elso kepen lathato holgy tolt. A diszitest ugyan nem latom a mandzsettajan, de bordo szatenba van oltozve. O lesz az ;o)

Zuzuka 2009.11.20. 19:37:06

Portoban a Sandeman pincében kóstoltam isteni borokat. sokkal erősebbek, mint az itthoniak, így az utcára érve a 40'-ban mindenki vigyorogva kóválygott:) lehet, hogy taktika volt részükről, de a meccset aznap is megnyertük:)

Attilajukkaja 2009.11.21. 11:51:56

Szamomra friss a dolog, de a sommelierek idei vilagversenyet egy NAGY darab sved legeny nyerte meg. Egy riport volt rola a magyar TV-ben! Asszem', Larssen a neve :o)
Utananeztem: www.youtube.com/watch?v=vSgPISxafIE
A lenyeg, hogy szeret Magyarorszagra jarni es jol ismeri a borainkat. Elismeroen nyilatkozott a kostolt borokrol es a probalkozasainrol. A villanyi, szekszardi voroseket is dicserte, de azt mondta, hogy az edes borok mufajaban a Tokaji veri a mezonyt. Vilagszinten :o)
Mivel Marton puspok napjarol volt szo, ezert az is szoba jott, hogy nehany borasz nalunk is "megalkotta" az Uj Bor unnepet. Az uj bor martonnapi kostolgatasa egy regi hagyomany, de a magyar boraszok is ugy dontottek, hogy a francia Beaujolais mintajara megalkotjak a magyar Ujbor Unnepet. Erre erkezett mostansag Larsson Ur orszagunkba es dicsoitette a borainkat. Nem eloszor jart itt!
Jo, jo. Egy riportban en is csupa jokat mondanek,...de egy vilagbajnok mar nem hazudik! Ugye?

Attilajukkaja 2009.11.21. 11:55:33

Jaj, elirtam! Andreas Larsson!!!!
Bocsi.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2009.11.21. 12:38:17

@Attilajukkaja: Hallottam Larssonról, valamint arról is, hogy a pezsgőszakértők világlegjobbja is svéd. Újdonség az is, hogy Dél-Svédországban (Gotland szigetén) bornak való szőlőt termelnek. Ennyit a svédekről... :-)

A magyar borokról pedig annyit, hogy az Örebro nevű közép-svédországi városban két évvel ezelőtt megalakult az Ungerska Vinernas Vänner (UVV) - magyarul a Magyar Borok Barátai - nevű egyesület. A honlapukon

www.uvv.se/

többek között (magyar) borkóstolókról számolnak be

Attilajukkaja 2009.11.21. 16:49:15

Le a kalapom a sved szakacsok es borszakertok elott,de a sved borszolo-termelessel kapcsolatbal meg komoly ketelyeim vannak. Nem eloiteletbol. A parom volt nehany eve egy angliai bortermeszto kastelyban. Mindent megtettek ahhoz, hogy jo borral dicskedhessenek,...de nem sikerult nekik. Iszonyu dragan egy palack iszonyu feher bort hozott haza a hazastarsam.
Ilyenkor tenyleg a regi kozmondas jut az ember eszebe: Ami nem megy, azt nem kell eroltetni.
Az eszakiaknak nem lenne szabad borral foglalkozniuk Nem egy normalis dolog!
Nem gondoljatok?

Ui: Csak most nezem meg a linket :o)

Attilajukkaja 2009.11.21. 16:57:54

@Hobbiszakács:
Megneztem :o))

Basszus, ezeknek kulon szervezetuk van a magyar borok kostolgatasra: Ungerska Viners Vänner.
Ezek a svedek vagy NAGYON hulyek vagy valaki tenyleg volt olyan jo menedzser, hogy a svedek agyaba lopja valamilyen szinten a magyar borok elvezetet. A konkurencia ugyanis nem pici!!!

Ki lehetett az?

J.

Benikuty 2009.11.21. 17:14:33

@Attilajukkaja: A bort ilyen elegánsan töltő fiatal hölgy keze egy vonzó nőben folytatódik, bár a gusztustalan szőrös mancs akár az enyém is lehetne:))

Attilajukkaja 2009.11.21. 20:11:54

A Borkultusz musorat a TV-ben kb. hajnali 4-kor lattam, de semmifele fekete cseresznye hordot nem hallottam benne. Most, a linked alapjan, visszaneztem a musort, de a szinkron miatt megint nem hallottam, hogy pontosan mit is mond az altalad "svéd nagypofájú dagadt hólyag"-nak titulalt szakember. Lehet, hogy csak felreforditottak. A fiatalember eleg nagy szaktekintely lehet a szakmaban, ha eloszor Skandinav, aztan Europa-, majd Vilagbajnok lett belole az evek folyaman. Nekem mindenesetre tetszett, hogy olyan szepen ki tudta ejteni a "villany" es a "szekszard" szavakat. Ha mashol is ilyen szep velemenyt mond a magyar borokrol, akkor a cseresznyefat felolem akar feketenek is nevezheti,...en nem vagyok rasszista :o)
Kivancsi vagyok, Svedorszagban van-e ciganymeggy? (A kerdes csak koltoi, nem kell ra valaszolni!!!)

A masik. En HB utolso kepen nem latok semmilyen "gusztustalan szőrös mancs"-ot. Egy kecses noi kez tolt bort egy szakszeruen, a szaranal megfogott poharba. A poharat egy idosebb, enyhen majfoltos kezu ur nyujtja fele. Akar az edesapam is lehetne. Szor egy szal sem!!! A kep szepseget a fiatal no gyonyoru mozdulatanak es a disztingvalt ur keresenek a kontrasztja, illetve harmoniaja nyujtja. Ez benne a plane!

De nem irok tobbet, mert meg azt hiszed, hogy csak kotozkodni akarok. Pedig ahhoz most eppen semmi kedvem...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2009.11.21. 20:58:52

@Attilajukkaja: "Az eszakiaknak nem lenne szabad borral foglalkozniuk Nem egy normalis dolog!"

Ugyanakkor az egyik régi mondás úgy szól, hogy "nincs rossz bor, csak kevés bor"!

:-)))

Most egy hét szünet jön, aztán megint jelentkezem. Sziasztok! :-)

Attilajukkaja 2009.11.21. 23:29:22

@Hobbiszakács:
Ezt a mondast meg nem hallottam.
Jo utat neked!

Benikuty 2009.11.22. 04:30:20

@Attilajukkaja: Nem hiszem azt. Talán én voltam a szokásosnál karcosabb, elnézést!:)

Benikuty 2009.11.22. 04:42:58

@Attilajukkaja: Biztos félrefordítás volt, ezáltal talán előítéletessé váltam, talán túl karcossá is. Ha így van, elnézést!:)

Benikuty 2009.11.22. 04:43:42

Bugyuta blogmotor!:))

Attilajukkaja 2009.11.22. 22:25:15

@Benikuty:
Neked sem volt tul jo hangulatod, amikor irtal a multkor. Mostanaban en sem vagyok mindig jo passzban. De nem baj, majd elmulik!
Szeretem olvasni a velemenyedet itt is es mas blogokon is. Gond egy szal sem :o)
Jo hetet neked! Rank fer.
süti beállítások módosítása