Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

A hidrogén és az acél országa lesz Svédország?

2024.05.07. 11:45 :: Hobbiszakács

Ahogy annak idején Magyarországot a „vas és acél országává” szerették volna tenni, úgy tűzték ki célul Svédországban az acélgyártásban használt szenet megújuló energiával termelt hidrogénnel helyettesíteni.

A hagyományos acélgyártás nyersanyaga a nyersvas, amit a vasérc szénnel való redukálásával állítanak elő. Ebből készül további hőkezeléssel az 1-2% széntartalmú acél. A folyamat során a környezetre ártalmas szén-dioxid keletkezik.

A globális felmelegedés megzabolázása szempontjából ideális lenne az acélgyártást az ércbányától a kész acélig szén-dioxid kibocsátás mentessé tenni. Ha a szenet hidrogénnel helyettesítik, akkor az üvegházhatású szén-dioxid helyett ártalmatlan vízgőz kerül a légkörbe.

3-_hybrit_expressen_3.jpg

A HYBRIT épülete az észak-svédországi Luleåban

Ezzel a céllal alapította 2016-ban a svéd vasérctermelő LKAB, a Vattenfall energiavállalat és az acélgyártó SSAB a HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) elnevezésű kísérleti állomást, melyben 2021-ben sikerült a világon elsőként vasérc brikettekből hidrogénnel redukált vasszivacsot ipari méretekben előállítani.

1-_pelletek.jpg

Vasoxid brikettek (pelletek)

A szilárd halmazállapotban, hidrogénnel véghezvitt redukció eredménye a vasszivacs - szaknyelven közvetlen redukált vas (DRI - Direct Reduced Iron). 

2-vasszivacs_hybrit_2012-06-21-2.jpg

Préselt vasszivacs 

 A HYBRIT-ben a vasoxid briketteket 600-800C fokra hevített fluidizációs reaktorban hidrogéngáz áramban lebegtetik.

4-_hybrit_technology_ssab_homepage.jpg

A HYBRIT fluidizáló reaktorában a vasérc ellenáramban halad a redukáló gázzal.

A hidrogénből és oxigénből álló robbanó keverék, a durranógáz miatt a redukció oxigénmentes környezetet igényel. Ezért üzembe helyezés előtt a reaktort nitrogénnel “öblítik”. 

Az első jelentések szerint a „zöld acél” minősége megfelel a követelményeknek. A Volvo Group 2022-ben világelsőként mutatta be az első járművet, amely a HYBRIT-ben gyártott, a "bányától a kész acélig" zöld megoldásokkal készült acéljából készült.

5-volvo.jpg

A világ első, fosszilis anyagok felhasználása nélkül előállított acélból készült járműve.

A HYBRIT svéd vetélytársa, a 2020-ban megalapult, főleg magántőkéből indult cég, a H2GreenSteel Svédország északi részén, Boden közelében épít acélgyárat, melyben a tervek szerint 2025-től ugyancsak zöld acélt fognak gyártani.

6-_h2green_steel.jpg

A H2GreenSteel látványterve

A természetvédők és a számi lakosság bősz ellenállásába ütköző H2GreenSteel átugrotta a kísérleti stádiumot, és egyenesen a gyárépítésbe vágta a fejszét.

A hagyományos acélra kirótt védővám és a széndioxid adó aligha teszi leszi kifizetődővé az előállítását.Kérdés, hogy a fenntartható termékeket előnyben részesítő fogyasztó a globális felmelegedés megfékezése érdekében hajlandó lesz jóval magasabb árat fizetni a zöld acélért?

2 komment

Címkék: hidrogén Svédország Volvo zöld megoldások Boden Zöld acél Hybrit - Luleå F2GreenSteel - Boden Pelletek Vasszivacs Ívkemence DRI - Direct Reduced Iron SSAB LKAB Wattenfall Grön stål med vetgas

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr1818386063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vidor Komor 2024.05.08. 22:42:28

A múltkoriban már írtál erről a módszerről, s aggódtál, hogy túlzott a robbanásveszély. Ha nem robbannak fel és sikerül 5 év múlva tűrhető áron előállítani az acélt, azután majd kitalálják az 'olcsóbbá tételt' is. Eddig mindennel így járt az emberiség.
süti beállítások módosítása