Ahogy annak idején Magyarországot a „vas és acél országává” szerették volna tenni, úgy tűzték ki célul Svédországban az acélgyártásban használt szenet megújuló energiával termelt hidrogénnel helyettesíteni.
A hagyományos acélgyártás nyersanyaga a nyersvas, amit a vasérc szénnel való redukálásával állítanak elő. Ebből készül további hőkezeléssel az 1-2% széntartalmú acél. A folyamat során a környezetre ártalmas szén-dioxid keletkezik.
A globális felmelegedés megzabolázása szempontjából ideális lenne az acélgyártást az ércbányától a kész acélig szén-dioxid kibocsátás mentessé tenni. Ha a szenet hidrogénnel helyettesítik, akkor az üvegházhatású szén-dioxid helyett ártalmatlan vízgőz kerül a légkörbe.
A HYBRIT épülete az észak-svédországi Luleåban
Ezzel a céllal alapította 2016-ban a svéd vasérctermelő LKAB, a Vattenfall energiavállalat és az acélgyártó SSAB a HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) elnevezésű kísérleti állomást, melyben 2021-ben sikerült a világon elsőként vasérc brikettekből hidrogénnel redukált vasszivacsot ipari méretekben előállítani.
Vasoxid brikettek (pelletek)
A szilárd halmazállapotban, hidrogénnel véghezvitt redukció eredménye a vasszivacs - szaknyelven közvetlen redukált vas (DRI - Direct Reduced Iron).
Préselt vasszivacs
A HYBRIT-ben a vasoxid briketteket 600-800C fokra hevített fluidizációs reaktorban hidrogéngáz áramban lebegtetik.
A HYBRIT fluidizáló reaktorában a vasérc ellenáramban halad a redukáló gázzal.
A hidrogénből és oxigénből álló robbanó keverék, a durranógáz miatt a redukció oxigénmentes környezetet igényel. Ezért üzembe helyezés előtt a reaktort nitrogénnel “öblítik”.
Az első jelentések szerint a „zöld acél” minősége megfelel a követelményeknek. A Volvo Group 2022-ben világelsőként mutatta be az első járművet, amely a HYBRIT-ben gyártott, a "bányától a kész acélig" zöld megoldásokkal készült acéljából készült.
A világ első, fosszilis anyagok felhasználása nélkül előállított acélból készült járműve.
A HYBRIT svéd vetélytársa, a 2020-ban megalapult, főleg magántőkéből indult cég, a H2GreenSteel Svédország északi részén, Boden közelében épít acélgyárat, melyben a tervek szerint 2025-től ugyancsak zöld acélt fognak gyártani.
A H2GreenSteel látványterve
A természetvédők és a számi lakosság bősz ellenállásába ütköző H2GreenSteel átugrotta a kísérleti stádiumot, és egyenesen a gyárépítésbe vágta a fejszét.
A hagyományos acélra kirótt védővám és a széndioxid adó aligha teszi kifizetődővé az előállítását.Kérdés, hogy a fenntartható termékeket előnyben részesítő fogyasztó a globális felmelegedés megfékezése érdekében hajlandó lesz jóval magasabb árat fizetni a zöld acélért?
Utolsó kommentek