Hobbiszakács

Irány Stavanger!

Skandikamera / Hobbiszakács

Válogatott fotók és gaszturbálások Stockholmból

Utolsó kommentek

Címkék

Málésaláta Hobbiszakács módra

2008.07.18. 09:15 :: Hobbiszakács

 

Svéd-olasz-magyar koprodukciós puliszkatorta, erős román-francia beütéssel
Színhely: Hobbiszakács konyhája a Balti-tenger partján. Télen, amikor csupaszok az ágak, látszik a víz az ablakból.
Dramaturg, kameraman, szakértő, rendező és producer: a Hobbiszakács.
Rendezőasszisztens, díszlettervező, világítástervező és egyben vendégkukta: Csilla
Szereplők a megjelenés sorrendjében (a csoportképen balról jobbra haladva):
Tejföl - svéd hangja, azaz neve: gräddfil. (Róla annyit kell tudni, hogy nem éppen százszázalékos… Csupán 12.)
Kukoricaliszt ,vagy ahogy én szeretem nevezni, máléliszt – polenta.
Só - Fleur de sel (francia díva)
Friss túró - Creame cheesePhiladelphiaost” (Amerikai rokon svéd pakolásban.)
Vaj - smör
Kukorica (konzervből) - majs
Zöldborsó (fagyasztott ) – gröna ärter
Veszélyes jeleneteknél  – pl. főzés közben - a méregdrága francia sóvirág szerepét olcsó, kaszkadőr-só játszotta. (A dobozon díszelgő „jódozott só” felírat a sebek kenegetésére utal.)
A csoportképről hiányzó cserepes bazsalikom és a retek bent maradt a csomagtartóban, emiatt lekéste a fénykép-alkalmat.
A második sorban a statiszták – a fazék, a fakanál, a digitális mérleg - láthatók.
Mielőtt belebonyolódnánk a szövevényes cselekménybe, jöjjön egy kis háttértörténet, mely azzal a balmossal kezdődik, amit Uka, a laboránsnőnk főzött három, csokorba kötött Bunsen égő lángján. A balmoshoz szükséges, legnehezebben beszerezhető nyersanyag a juhsajtgyártás mellékterméke, a zsíros zsitvala (az Aranyos mellett így hívják, románul jintuiala vagy zer) volt, amire csak tavasszal lehetett szert tenni. Ebben főzte meg Uka a puliszkát. A vége felé friss juhtúrót adott hozzá, és szaporán keverte. A fényesen csillogó, selymesen terpeszkedő, édes- savanyú-sós, forró krémmassza valósággal cirógatta a dohánytól közömbösre pácolt ínyünket.
Több mint harminc év és 2000 kilométer távlatából reménytelen esetnek tűnt a memóriába vésett íz reprodukálása. Hacsak a vegyész meg nem próbálja helyettesíteni a nyersanyagokat, mégpedig  úgy, hogy összességében ugyanazokat a paramétereket produkálja.  Hosszas töprengés után a zsitvalát a tejföllel, a juhtúrót a Philadelphia sajtkrémmel, a selymes fényt kevés vajjal, a málélisztet pedig a bevándorlópiacon vásárolt, finomra őrölt olasz polentával helyettesítette.
Az első kísérlet azonnali áttörést eredményezett. A vegyész jóllakottan hátradőlt, és átadta a helyét – és a maradékot - a kutatónak, akit a máléliszt levegőben terjengő édeskés harmatja felébresztett Csipkerózsika álmából.
- Ez minden, csak nem saláta – mormogta. A fagyasztóban talált egy maréknyi zöldborsót, amit a jégszekrényben unatkozó, félig teli kukoricakonzerv tartalmával együtt a forró masszába kevert. Az ablakban nevelt bazsalikomról leszakított egy levelet, és kakastollként a tetejére tűzte.
- Voilà!
A XVII. VKF tiszteletére most megnyomom a REW gombot, és lépésről lépésre megismétlem a maximum harminc percet tartó folyamatot.
Fél liter 12% zsírtartalmú tejfölt odatettem melegedni.
 
Amíg el nem kezdett rotyogni, addig kimértem 125 g finomra őrölt puliszkalisztet.
Amikor ezzel megvoltam, akkor óvatosan rászórtam még 7 g sót. Az egyre erősödő rotyogás elvonta a figyelmem, és a 7 grammból 8 g lett, ezért egy csipetnyit kivettem belőle. (A sóból.)
 
A kukta a puliszkalisztet egyenletes hozamban és folytonos keverés mellett a fövő tejfölbe szórta. Nem sikerült neki, ezért a fényképezőgépet a kinyitott túrós dobozra helyeztem, és kikaptam a fakanalat a kezéből, hogy valóságos örvényt keverjek vele a félig megkötött gipszre emlékeztető masszában.
A kukta átvette a helyem, és három perc nyugalom következett. Felváltva nyalogattam az ujjamat és a fényképezőgépet. Amikor ezzel megvoltam, beleraktam 50g vajat és 300g Philadelphiát a békésen pöfögő, sárga puliszkába.
Kukta meg csak kevert.
 
A leszerepeltek a fal mellett gyülekeztek.
 
Öt perc múlva félrehúztam az edényt a „tűzről”, és beleszórtam egy-egy csésze borsót és kukoricát. (A kukta közben cikkekre vágta a retket.)
Még egy erőteljes kavarás, és lehet tálalni. (Étvágytól függően 4-6 adagra telik belőle.)
Íme a kukta adagja
 
... és a Zasszony adagja

29 komment

Címkék: málésaláta hobbiszakács módra vkf xvii

A bejegyzés trackback címe:

https://hobbiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr8573814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zuzuka 2008.07.18. 12:06:41

Kívánatos! A puliszkaliszt gyanús - lehet itt ilyet kapni? Biztos, csak még nem kerestem:)
Normális vagyok én? Ebéd előtt ilyeneket nézegetek!!!

Benikuty 2008.07.18. 14:14:03

Lehet, kukoricadara néven, de az igazi az olasz puliszkaliszt. Jobb boltokban kapható, én itt pont rálátok egyre.

Zuzuka 2008.07.18. 20:47:25

Micsoda filmforgatás volt, statisztákkal, operatőrrel!:)
Szegény apukám mesélt a kukorica puliszkáról, máléról, hogy gyerekkorában milyen sokat ettek.
Beni, ha hozol nekem abból az igaziból, én megkóstolom a málét, mert nagyon megkivántam!

Az Öreg 2008.07.19. 08:20:06

A retek helyett, zsírjára pirított, füstölt szalonna kockákat javasoltam volna! Ha a végén, öt percig egy kerámia tálban egy sütőben (180 fokon) landolna, az óbudai változatot láthatnánk. (Köszönet a fotókért!)

Attilajukkaja 2008.07.19. 10:39:02

Zuzuka

A kukorica liszt es dara elter egymastol, a masodik nincs annyira finomra orolve. En speciel azt szeretem jobban. Olasz polenta pedig jobb delikatesszekben, esetleg olasz elelmiszeruzletekben Budapesten is kaphato.

Attilajukkaja 2008.07.19. 10:40:37

Hobbiszakacs

Nagyon jo es izgalmas kis tudositas :o))))

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.07.19. 15:25:31

Köszönöm szépen a kedves sorokat, örülök, hogy tetszik a szemnek.

Ami a pirított szalonnát illeti, úgy igaz: nagyszerűen passzol, de akkor már közel áll a klasszikus túróspuliszkához. Arra pedig nehezen lehetne ráfogni, hogy saláta :-))

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2008.07.19. 16:04:15

én kukorica darából készítem mindig a polentát/puliszkát. ahogy elnézem a mérleges képen, ez is inkább dara mint finomra őrölt liszt. de erdélyben is, a darát hívják puliszka lisztnek...
no mindegy! a recept jó! és a poszt is. :)) ez volt a VKF-es pályaműved, vagy vasárnap előjössz még valamivel?

Benikuty 2008.07.20. 00:10:02

Az őrlemény szemeloszlási görbéjét nem tanulmányoztam tudományosan,de az általam Zuzuval megosztott Bramata olasz termék valahol a liszt és a dara közé pozícionálható.
Elveimet arcul csapva a Culinarisban vásároltam.

Zuzuka 2008.07.20. 08:26:00

Beni, köszi szépen az sk. kézbesitést!:)
A stáb lassan összeáll, már csak Friss Túró főszereplőre várok, és kezdődhet a kavarás!

Benikuty 2008.07.20. 09:31:52

Friss túró igen nehéz kérdés, mivel nem kapható boltban, illetve ami annak látszik, az fűrészpor. Talán a nádudvari hasonlít a túróhoz.
Az Alföldi Garabonciás Kft túrója olyan mint azé a tejes kofáé, aki úgy negyven éve árult ott, ahol a kórház hátsó bejárata van, Egerben.
Mostanság onnan veszem, ahonnan a tőgymeleg tejet. Csak ritkán van:(

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.07.20. 10:01:15

Toma: igen, ez lenne a VKF :-) Beni: a túró itt is göcsörtös, az az érzésem, hogy polisztirén golyócskák vannak benne :-( Ezért használok inkább Philadelphiát... Végső esetben valami finom sajtreszelékkel is lehet pótolni. Egyszer meg tejföl helyett tejföl-yoghurt keverékkel próbálkoztam - sajnos nem tudok nyilatkoozni róla, ugyanis nekem nem maradt belőle. :-)

Attilajukkaja 2008.07.20. 11:07:44

Benikuty

Nem ismerem az elveidet, de a Culinaris eleg jo hely, ha valami egzotikumra van szukseged. Mi a baj veluk? Ha csak nem az, hogy eleg dragak.
En a friss turot, tejfolt a Feny utcai piac "sajtos" uzleteben szoktam vasarolni. Biztos mas piacokon is van ilyen vagy a Nagycsarnokban.

Benikuty 2008.07.20. 13:47:45

Pontosan, az árral van baj, nem azért mert nem tudom kifizetni, hanem azért, mer minden árcédulán ott látom, hogy hülye aki ennyiért megveszi!
Tejben és tejtermékekben kizárólag a szigetre hagyatkozom, mint ahogy zöldségben, és egyebekben. Nem véletlen volt ez a hely régen a főváros éléskamrája.

Attilajukkaja 2008.07.20. 16:39:33

Benikuty
Az elegansabb delikatesszekben sajnos ez az arfekves. A Culinarisban viszont olyan cuccok vannak, amit mashol nemigen talalsz meg. Csak ilyesmit erdemes ott vasarolni.
A finom tejtermeket, minosegi arut persze mindenki szereti. Jo, ha van egy megszokott beszerzesi helyed, akkor erdemes odajarni! Veletlenul sem szeretnelek lebeszelni rola, csak a tobbieknek irom, hogy a Feny utcai piacon is kaphato igazi hazi turo es tejfol. Minosegileg jobb, mint a bolti.

Benikuty 2008.07.20. 19:17:38

Attilajukkaja, a Fény utcai piacról hallottam, többnyire jókat.
Nekem marad az Óbudai, a Lehel, és a Békásmegyeri. Állítólag a piacokon csak olyan tej kapható, ami tartósítószert tartalmaz, ami ezért bennem nem áll meg:(
Ezért a Szigetmonostorról a tögymeleg:)

peferenc 2008.07.21. 12:36:56

Mint mindig le vagyok maradva. Más már rég jóllakott belőle, én csak most olvasom a receptet.
Ha ízre is olyan mint a fotók,nem lehet rossz, majd a "zasszonynak" megmutatom, hátha meglep egyszer vele és elém teszi az asztalra. Akkor még, esetleg visszatérek rá.
Puliszkát utóljára valamikor a Világháború után ettem, Hitler-szalámival édesítve, de úgy sem maradt felejthetetlen ízünek

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.07.21. 13:38:17

:-) Az egykori alapanyagokról részletesebben is mesélhetsz :-) Tényleg, milyen érdekes lenne összegyűjteni - jó, persze csak megpróbálni - az elmúlt évtizedek azóta elfelejtett ételborzalmait. Nekem a cikória-tejeskávé jut eszembe, ha jól emlékszem Enrilo volt a márkája és rettenetes az íze.

Attilajukkaja 2008.07.21. 15:45:48

Hobbiszakacs nem erre gondolt, de milyen ragyogo lenne osszegyujteni Bp vagy mas varos legjobb piacainak/uzleteinek listajat. Gyujtsuk ossze az alapanyagok magyarorszagi legjobb beszerzesi helyeit! Ha osszejon egy par, akkor HSz talan vallalja a szortirozasukat (?).

En mar is bejelentem a finom falusi turo es tejfol beszerzesi helyere a Bp. Feny utcai piac "Sajt" boltjat. Az egzotikum irant erdeklodoeknek: www.culinaris.hu/
Ha valaki kivanja, akkor szivesen gyujtom a tovabbi cimeket.

Ui: ha elkestem volna ezzel a gondolattal az egyszeru haziasszony szemszogebol, akkor elnezest kerek.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.07.21. 17:49:04

Gratula HSZ málésalátájához, jó kis ötlet.
Egyszer Brassó mellett egy román étteremtulajdonos jött ki nevetve hozzánk az éttermében és mutatta, hogy a puliszkához magyar gyártmányú kukoricadarát használ, mivel csak ezt lehet arrafelé beszerezni.
Aztán a beszélgetés odáig jutott, hogy megállapítottuk közösen, hogy milyen hülyeség ez a román-magyar ellentét, amikor személyes nexusban milyen jól ki lehet jönni egymással.

Amúgy tényleg érdemes összegyüjteni a jó alapanyagok beszerzési forrását. Én rögtön tudnám ajánlani a Lőkösházi kenyeret, amely egyenesen az alföldi kenyerek doyen-je. :)
A gond az, hogy itt Bp-en senki nem ismeri, mivel nem jut el idáig. Meg persze sok jó alapanyag ismeretlen marad országszerte.

A Culinarissal az a bajom, hogy irracionálisan drága. Mondjuk ezt már sokszor leírtam, hogy a bécsi Meinlben (a Grabennél) hogy a túróban olcsóbb minden hasonló minőségű dolog, mint itt a Culinarisban. Illetve tudom az okát, csak hülyeség ebbe beleszaladni. Na mindegy, a Culinarisban frankón palira veszik az embert, úgyhogy én -ha nem muszáj- nem megyek oda. Egy rendes kis delikát bevásárlás Bécsben olcsóbb (benzinnel, natürlich) mint itt Pesten. Mindenesetre vicces.

Beszerzési forrás még: kiváló borjú és bárányhúshoz lehet jutni Bp-en a Karinthy-n lévő szír boltban. Halal módon vágva. Ja, és időnként isteni borjúkolbászkákat készítenek házilag.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.07.23. 21:19:20

Egyszer gyerekkoromban ettem puliszkát a barátnőméknél, a családja erdélyi származású volt. Majdnem lefordultak a székről, annyira nevettek rajtam, ahogy próbáltam a szájüregem különböző pontjairól levakarni az odatapadt puliszkadarabokat. Szerintem még most is őrzök egyet a szájpadlásomon, pedig ennek már kb. harminc éve... Azóta nem kaptam gusztust rá, pedig a képen marha jól néz ki...:)))

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2008.07.23. 23:17:13

nadine
én a nagyanyám (aki székely volt) hagymás-kruplis gánicájával voltam így. baromi finom volt, de úgy tapadt a szájpadlásra, mint a legjobb műfogsor-ragasztó:))) azóta is próbálom rekonstruálni, de sajnos a forrás már nem fordulhatok. de ha egyszer sikerül, kikerül a blogomra:) nagyanyám juhtúrós puliszkája is verhetetlen volt...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.07.24. 08:51:25

Az eredeti puliszka lehet, hogy ragadt mindenhez, de spéci ebben kb. 15% maga a puliszka, a többi tejtermék és borsó/kukorica. Pont azért, hogy ne ragadjon.

A puliszkát általában vízben szokták megfőzni. A forró pépből kb. 2-3 evőkanálnyit egy hideg tejjel telt tányérba tesznek, és onnan kanalazzák. Forró és hideg egyszerre. (Gyorsan kell enni, mert a tej hamar meglangyosodik.) Kiváló nyári reggeli/ebéd. Még jobb, ha tehéntúrót tejföllel elkeverünk (hidegen), kis sót teszünk hozzá, és azzal esszük a forró puliszkát.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.07.24. 12:20:01

Toma, egyszer Bozsokon ettem gáncát, ott is mindenki szájzsonglőrködött:)))

Hobbiszakács, a tejtől eltekintenék, nem igazán tudom megemészteni, de ha ér helyette a túró-tejföl mellé szalonnapörcöt enni, akkor vállalom.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.07.24. 12:20:49

Jaj, és tegnap elfelejtettem írni, hogy nagyon nevettem ennek a posztnak a kerettörténetén...:) Zseniális a filmforgatás!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.07.24. 13:16:01

Apósom -aki kolozsvári születésű- irgalmatlanul finom puliszkát csinál. Rétegezve bryndzával és sült szalonna darabokkal. Meg persze mindenféle variációkkal kísérletezik. De az ő puliszkája egyáltalán nem tapad, meg nem ragad ilyen irgalmatlanul. Az övé egészen könnyed és levegős. Nagyon finom, :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.07.24. 13:46:27

Mmmmm... Liptói túróval sem rossz... A puliszkát máskülönben nem rágni, hanem maximum szopogatni kell. A jó túróspuliszka magától becsúszik a garatba.
:-))

Mamma · http://dallacucina.freeblog.hu/ 2008.08.03. 01:06:39

Na tessék!:)
Most minden megvilágosodott!:-)))
Kiokosodtam túró-tejfölileg, és mindegy, hogy milyen nemzethez tartozik, megpróbálom!

Attilajukkaja 2008.08.05. 11:49:47

Budapestieknek!
Most jelent meg az Indexen egy cikk egy-egy budapesti francia, olasz es libanoni csemegeboltrol:

velvet.hu/trend/gasztro08072/
süti beállítások módosítása